Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStenerud, Benjamin Aniket
dc.date.accessioned2022-06-23T23:59:36Z
dc.date.available2022-06-23T23:59:36Z
dc.date.issued2022-06-01
dc.date.submitted2022-06-23T22:01:20Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000409
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan unge voksne benytter seg av mediefenomenet reaksjonsvideoer. Ettersom plattformer som YouTube og Twitch blir mer populære og sentrale i folks hverdag vil man naturligvis også bli smittet av trender. Den siste tiden har det blitt populært med reaksjonsvideoer som handler om at streamere eller innholdsprodusenter filmer seg selv reagere til hva enn som skjer på skjermen deres. Et eksempel på dette er Asmongold som har rundt 200 000 seere på hans livestream av at han selv reagerer og kommenterer på rettsaken til Johnny Depp og Amber Heard. Fenomenet vil bli sett i lys av opinionsledere og parasosiale relasjoner. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer tar studiet for seg 10 informanters opplevelser, samt hva de får ut av fenomenet. Studien ser og på hvordan informantene selv tolker og forklarer fenomenet, og hvordan de bruker reaksjonsvideoer annerledes fra «vanlige» videoer. Funnene i denne studien tyder på at informantene bruker reaksjonsvideoer som en måte å få mer informasjon om det man ser på, og for å få inn flere perspektiver. Reaksjonsvideoer bidrar og til økt selskap mens informantene ser på videoene. På denne måten opplever informantene at de ser på en video «med» noen som de kan føle at de kjenner. Man kan også se at informantene bruker reaksjonsvideoer, og kommentarfelt, som en måte å bekrefte egne tanker og meninger, samt at slike videoer fungerer som en måte å se på andre gjenoppleve det man selv har gjort.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectparasosiale relasjoner
dc.subjectkvalitativt intervju
dc.subjectbekreftelse
dc.subjectReaksjonsvideoer
dc.subjectopinionsledere
dc.subjectopplevelse
dc.subjectmeninger
dc.titleReaksjonsvideoer: En studie av unge voksnes opplevelser med mediefenomenet reaksjonsvideoer
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-23T22:01:20Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel