Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWestad, Oda Kristine
dc.date.accessioned2023-01-24T03:17:01Z
dc.date.available2023-01-24T03:17:01Z
dc.date.issued2022-11-21
dc.date.submitted2023-01-23T09:32:37Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045535
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan den muslimsk-arabiske kvinnen blir representert gjennom et europeisk blikk. Det er en litterær masteroppgave som tar utgangspunkt i to ulike verk både når det gjelder sjanger og perioden den ble utgitt. Det første verket er novellen til Guy de Maupassant fra 1889, «Allouma», som handler om den franske kolonisten Auballe og hans møte med den algeriske kvinnen Allouma. Det andre verket er sesong 4 av nettdramaet og TV-serien SKAM fra 2017, der den norsk-marokkanske muslimen Sana er hovedpersonen. Jeg reiser følgende spørsmål: hvordan blir karakterene Allouma og Sana presentert gjennom europeiske øyne? I oppgaven ser jeg nærmere på hva slags stereotyper av den orientalske kvinnen som blir framlagt og på hvordan novellen og serien er bygd opp og fortalt. Her spiller perspektiv og narrasjon viktige roller. Der leserne av «Allouma» blir kjent med Allouma gjennom Auballe sitt blikk og perspektiv, blir seerne av SKAM i sesong 4 kjent med Sana gjennom hennes perspektiv. Dette påvirker selvsagt måten Allouma og Sana blir framstilt på. Jeg bruker teori om orientalisme og postkolonialisme som bakteppe og grobunn for å forstå hvor stereotypene jeg finner, særlig i Allouma, har sin opprinnelse og forklaring. Sana og Allouma er i utgangspunktet ulikt framstilt, Allouma er beskrevet på en dyrisk, sensuell, fordummende og seksualiserende måte, mens karakteren Sana går tildekket med hijab og blir framstilt som intellektuell, handlekraftig, hard og ærlig. I både «Allouma» og SKAM møtes to kulturer, og både Sana og Allouma er representanter for «de andre» / «dem» i skillet mellom «vi/ oss» og «de andre/dem». Et annet spørsmål vi stiller oss er hvorvidt Allouma og Sana blir framstilt som egne individ eller som representanter for gruppen de tilhører, og jeg har i mitt arbeid funnet tegn på begge deler. I konklusjonen kommer det fram at selv om en del trekk og stereotypier er modnet eller endret, er det likevel noen trekk og forestillinger som består også i dagens tekstkultur.
dc.language.isofre
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectorientalisme
dc.subjectLe femme orientale
dc.subjectSKAM
dc.subjectMaupassant
dc.subjectlittérature
dc.subjectSana
dc.subjectstéréotypes
dc.subjectAndem
dc.subjectidentité
dc.subjectrelation
dc.subjectl'Autre
dc.subjectreligion
dc.subjectreprésentation
dc.subjectpostcolonialisme
dc.subjectAllouma
dc.titleLa femme orientale, stéréotypes et l'image de soi - de Maupassant à SKAM
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-01-23T09:32:37Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeFransk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeFRAN350
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-FRAN
dc.subject.nus711125
fs.subjectcodeFRAN350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel