Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorchgrevink-Brækhus, Marianne
dc.date.accessioned2023-03-29T11:22:24Z
dc.date.available2023-03-29T11:22:24Z
dc.date.created2022-10-05T10:25:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3060881
dc.description.abstractDenne artikkelen er en analyse av overgangen til algoritmestyrte forsider i to store norske nettaviser. I 2019 innførte flere norske regionaviser i Schibsted-konsernet algoritmestyrte nettavisforsider. Mens sakene på forsidene tidligere ble manuelt styrt og rangert av frontsjefene, er forsidene nå i stor grad automatisert ut fra bruksdata. Algoritmer automatiserer deler av forsiden basert på salg, trafikk og nyhetsverdi, der formålet, ifølge utviklerne, er å frigjøre tid til viktigere journalistiske oppgaver og gi leserne flere relevante saker. Omleggingen har imidlertid skapt debatt og bekymring for at algoritmene kan bidra til å personalisere nyhetstilbudet og svekke opplevelsen av en felles dagsorden. Gjennom kvalitative intervjuer med utviklere, frontsjefer og journalister i to av Norges største abonnementsaviser, Aftenposten og Bergens Tidende, undersøker artikkelen hvordan algoritmene systematiserer nyhetsinnholdet, og hva innføringen av algoritmene betyr for tilgangen på nyheter. Selv om forsidene til en viss grad personaliseres, viser funnene at algoritmenes nåværende utforming ikke har de samme selvforsterkende mekanismene som ofte forbindes med sosiale medier. Samtidig ser redaksjonene for seg at algoritmene i fremtiden kan bidra til likere informasjons- og nyhetstilgang blant ulike brukergrupper.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title«Det er ikke plass til alt på internett»: algoritmestyrte forsider og redaksjonelle vurderingeren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/nmt.29.3.4
dc.identifier.cristin2058687
dc.source.journalNorsk Medietidsskriften_US
dc.source.pagenumber1-17en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 309339en_US
dc.relation.projectRådet for anvendt medieforskning (RAM): 815896en_US
dc.identifier.citationNorsk Medietidsskrift. 2022, 29 (3), 1-17.en_US
dc.source.volume29en_US
dc.source.issue3en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal