Show simple item record

dc.contributor.authorLomsdalen, Christian
dc.date.accessioned2023-05-10T09:24:08Z
dc.date.available2023-05-10T09:24:08Z
dc.date.created2022-12-02T13:27:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1901-9580
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3067451
dc.description.abstractDebatten om muslimske kvinner og jenters deltagelse i skolens svømmeundervisning og i svømming i offentlige svømmehaller er en debatt som foregår parallelt i flere land og i mange ulike debatter med perspektiver og argumenter knyttet til migrasjon, integrering, og nasjonale verdier. Debatten handler om både det som skjer i og utenfor skolene. I denne artikkelen vil jeg se på det som skjer i skolene knyttet til kjønnsdelt svømmeundervisning. Jeg presenterer et utvalg caser som er velegnet til å belyse de ulike perspektivene som slike fritaks- og tilpasningsønsker skaper i skolen. Utvalget er gjort blant de sakene som har kommet inn til de norske statsforvalterembetene om svømmeundervisning og fritak på religiøst grunnlag i tidsrommet 2005 til 2018. Disse sakene vil sees i lys av menneskerettslige og pedagogiske perspektiver. Jeg argumenterer for at et rent menneskerettslig perspektiv på disse sakene er vanskelig i en mangfoldig skolehverdag med mange motstridende interesser, rettigheter og verdier, og behovet for mer forskning om tematikken i de skandinaviske landene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForum for Islamforskningen_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectUtdanningsretten_US
dc.subjectEducational lawen_US
dc.titleIslam, kjønn, og fritaksproblematikk i skolen. Svømmeundervisningen som kjerne til konflikt i fritakssakeren_US
dc.title.alternativeIslam, gender and exemption in school. Swimming lessons as the core of conflict in exemption casesen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 Scandinavian Journal of Islamic Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7146/tifo.v17i1.137275
dc.identifier.cristin2087775
dc.source.journalTidsskrift for islamforskningen_US
dc.source.pagenumber11-34en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.identifier.citationTidsskrift for islamforskning. 2023, 17 (1), 11-34.en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.issue1en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal