Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRennestraum, Eirik Hovland
dc.date.accessioned2023-06-08T23:54:01Z
dc.date.available2023-06-08T23:54:01Z
dc.date.issued2023-05-22
dc.date.submitted2023-06-08T22:00:24Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3070619
dc.description.abstractDigitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanen for grunnskolen. Som i mye av den pedagogiske forskningen er det et komplekst forskningsområde, og forskningen på feltet har blitt kritisert for å være fragmentert og vanskelig å få oversikt over. Et aspekt ved innføringen av digitale verktøy i skolen som tidvis har fått stor oppmerksomhet er konsekvensene det får for skriveopplæringen og håndskriften. Denne masteroppgaven er en kvalitativ, eksplorerende studie av hvordan et utvalg lærere har opplevd innføringen av iPad i den tidlige skriveopplæringen. Med et sosialkonstruktivistisk perspektiv søker den å løfte frem informantenes opplevelse som et bidrag til kunnskapen om en aktuell tematikk. Gjennom semistrukturerte forskningsintervjuer av fem lærere med erfaring fra skriveopplæring i barneskolen belyser oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan opplever lærere innføringen av digitale verktøy i skolen, og hvilke konsekvenser mener de at dette får for den tidlige skriveundervisningen og elevenes skriveferdigheter?». Datamaterialet er analysert induktivt etter prosedyrer for tematisk analyse og analysen har resultert i disse tre hovedtemaene: Innføringssuksess, IPad i skriveundervisningen og Skriveferdigheter og læringskontekst. Resultatene viser at informantene har opplevd innføringen som en positiv prosess knyttet til en følelse av å være forberedt og til en egen interesse og motivasjon. I lys av TAM-modellen argumenterer jeg for at informantene formidler en forventet nytteverdi og forventet brukervennlighet, og gjennom TPACK-modellen knytter jeg dette til kunnskap om hvordan iPaden kan brukes i undervisning. Informantene opplever også at iPaden virker positivt på læringskonteksten og elevenes skriveferdigheter med mer aktive og motiverte elever som skriver lengre tekster tidligere. Dette blir knyttet til lærernes egen rolle, hvor de får større anledning til å fungere som veiledere og større muligheter til variasjon og tilpasning av undervisningen. Elever i dag virker mer vant til å benytte iPad som underholdning, og dette blir sett på som en utfordring som krever en bevissthet rundt egen rolle og valgene lærere tar i undervisningen.
dc.description.abstractDigitalization in schools continues to engage and inspire debate. The implementation of digital devices in schools is in line with technological progress in society in general, and digital competency is one of the five fundamental skills stated in the curriculum for primary schools in Norway. As educational research often is, this is a complex area of research, and the field has been criticized for being fragmented. One aspect of the implementation of digital tools in schools, occasionally heavily debated, is how it affects writing education and handwriting skills. This thesis is a qualitative explorative study of how a selection of teachers experienced the implementation of iPads in early writing education. Based in social constructivism, the thesis seeks to highlight the informant’s perspective as a contribution to the knowledgebase of an area of general interest. Through semi-structured research interviews of five primary school teachers, experienced in teaching writing, this thesis explores the following research question: 'How do teachers experience the implementation of digital devices in school, and what consequences do they think this has on early writing education and the student's writing skills?'. As a result of an inductive thematic analysis the study identifies the following main themes: Success of implementation, IPad in writing tuition, and Writing skills and learning context. The results show that the informants view the implementation as a positive process, associated with a feeling of being prepared and a personal interest and motivation. Looking to the TAM model, I argue that the informants convey Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use. Using the TPACK model I link this to the knowledge needed to use an iPad effectively as a teaching tool. In relation to the learning context and the student's writing skills the informants experience increased motivation and participation, while the students write longer texts earlier. This is linked to the teacher's role, with greater opportunity to function as activators and easier ways to vary and adapt the teaching. The informants also point out that students today seem more accustomed to using iPad as an entertainment tool, and this is viewed as a challenge that requires an awareness of the teacher's role and pedagogical choices.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectskriveopplæring
dc.subjectiPad
dc.subjectdigitale verktøy
dc.subjectLærere
dc.subjectskriving
dc.titleJa, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
dc.title.alternativeI´ll take both. - whatever makes them learn better
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-08T22:00:24Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel