Skoleutfall hos ungdom med og uten barnevernstiltak: hvilken rolle spiller sosial støtte og familiesamhold i forklaringen på gode skoleutfall?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070653Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Skolen er en viktig arena for barn og unge i kontakt med barnevernet. Gode skoleutfall kan fungere som en beskyttende faktor for senere marginalisering. Det tenkes derfor som viktig å undersøke hvilke faktorer som kan fremme gode skoleutfall blant barnevernsbarn. Hensikt: Studiens formål var å undersøke skoleutfall blant barnevernsbarn, og hvorvidt generell populasjon og barnevernsgruppene hjelpetiltak og omsorgstiltak varierte i karakterer og fravær. Studien utforsket også om familiesamhold og sosial støtte, kunne bidra til å forklare gode skoleutfall blant barnevernsbarn. Metode: Datasettet bestod av 9059 ungdommer mellom 16 og 19 år som deltok i den kryss- seksjonelle studien ung@hordaland, som inngår i den longitudinelle studien Barn i Bergen. Svarprosenten var 53%. Kontakt med barnevernet ble definert som uavhengig variabel, og skoleutfall, operasjonalisert gjennom gjennomsnittskarakterer og fravær (registerdata), som avhengig variabel. Det ble videre undersøkt hvorvidt sosial støtte og familiesamhold modererte sammenhengen mellom barnevernskontakt og skoleutfall. Resultat: Barnevernsbarna gjorde det dårligere på skolen sammenlignet med generell populasjon, både når det gjaldt karakterer og fravær. Studien fant at barn som mottar hjelpetiltak gjorde det dårligst på skolen. Resultat fra analysene viste at familiesamhold og sosial støtte fungerte som beskyttende faktorer for skoleutfall i den generelle populasjonen, men ikke for barnevernsgruppen. Relevans: Funnene har relevans for barnevernstjenesten, skolen og andre aktører i velferdssystemet, som kan sette inn tiltak i miljøet rundt barnet for å fremme skoleutfall. Resultatene bidrar særlig til forskningen på gruppen hjelpetiltak. Studien indikerer behov for mer forskning på gruppen hjelpetiltak, og andre faktorer som kan fremme skoleutfall blant barnevernsbarn. Nøkkelord: Barnevern, omsorgstiltak, hjelpetiltak, skoleutfall, resiliens, sosial støtte, familiesamhold Background and aims: School is an important arena for children in contact with child welfare services (CWS) and can protect against later marginalization. It is therefore important to investigate which factors can promote school achievement. We aimed to investigate school outcomes among children in the CWS, and whether there was a difference between children receiving in-home-services (IHS) and out-of-home services (OHS). The study also explored whether family cohesion and social support could contribute to explaining good school outcomes among children in the CWS. Methods: The data comprised 9059 individuals (16-19 years) who participated in the cross- sectional study ung@hordaland. Among these, 120 (1.3%) received IHS, while 163 (1.8%) received OHS. We examined the association between IHS/OHS groups and school achievement (grades and absence) with the general population (GP) as a reference group. We further explored possible interaction effect of Family Cohesion and Social Support on the relationship between IHS-status and school achievement. Findings: Both the IHS- and the OHS groups had significantly lower school grades compared to the GP. The results showed significantly higher school absence, measured in both hours and days, for the IHS group compared to the GP, but not for the OHS group. Social Resources and Family Cohesion operated as protective factors for the GP. The results were more inconclusive to what extent these factors could be protective for the CWS groups. Implications: The findings can be important for the CWS and other actors in the welfare system. The results contribute to the research on the IHS group. Keywords: In-home-service, foster care, school achievement, resilience, child welfare services
Beskrivelse
Postponed access: the file will be accessible after 2025-05-14