Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangerak, Eline Mæland
dc.contributor.authorØrum, Rikke Frankmo
dc.date.accessioned2023-06-19T06:54:48Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-16T22:00:47Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071948
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2025-05-15
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å evaluere fosterforeldres erfaringer med opplæringsprogrammet "En god start" som gis gjennom individuell veiledning. «En god start» er utviklet for å sikre at nye fosterforeldre får tilstrekkelig støtte og veiledning i løpet av de første seks månedene av en fosterhjemsplassering. Opplæringsprogrammet ble initiert av flere barneverntjenester på Vestlandet, med mål om å redusere utilsiktede flyttinger og skape robuste fosterhjem. Studien bygger på kvalitative semistrukturerte intervju med fem fosterforeldre som har gjennomgått minimum fire timer av opplæringsprogrammet. Dataanalysen ble gjennomført ved bruk av tematisk analyse. Resultatene viser at fosterforeldrene fant opplæringsprogrammet nyttig, og at timene var tematisk relevante for utfordringene de møtte. Imidlertid bemerket de også at opplæringsprogrammet kunne vært mer tilpasset deres individuelle behov. Samtidig ble annen veiledning ansett som en betydelig styrke, da anerkjennelse og tilgjengelighet ble fremhevet som viktige faktorer for godt samarbeid. Funnene indikerer at selv om opplæringsprogrammet «En god start» er nyttig for deltakerne i studien, blir det ikke ansett som den viktigste faktoren i å skape robuste fosterhjem. Fosterforeldrene trenger kontinuerlig anerkjennelse og veiledning, utover opplæringsprogrammet, for å sikre stabile fosterhjemsplasseringer. Kontinuerlig og god kommunikasjon er essensielt for å sikre godt samarbeid mellom barnevernet og fosterforeldre. «En god start» er et nyttig opplæringsprogram som gir fosterforeldrene relevant kunnskap og ferdigheter i de tidlige stadiene av en plassering. Imidlertid vil en mer tilpasset tilnærming og kontinuerlig støtte være mer fordelaktig for å bygge og opprettholde vellykkede fosterhjemsplasseringer. Det kan tyde på at annen veiledning har vært av stor betydning for å sikre dette.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectrelasjon
dc.subjectFosterforeldre
dc.subjectkommunikasjon og anerkjennelse
dc.subjectevaluering
dc.subjectoppfølging
dc.subjectopplæringsprogram
dc.title"Det er så ekstremt viktig dette med å føle seg ivaretatt" - En kvalitativ studie om fosterforeldres opplevelser og erfaringer med opplæringsprogrammet "En god start"
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-16T22:00:47Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-0
dc.date.embargoenddate2025-05-15


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel