dc.contributor.author | Sæther, Marit Ommundsen | |
dc.date.accessioned | 2023-06-20T00:21:41Z | |
dc.date.available | 2023-06-20T00:21:41Z | |
dc.date.issued | 2023-06-02 | |
dc.date.submitted | 2023-06-19T22:08:03Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3072129 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om myndighetenes regulering av forurensing i imperfekt konkurranse. Betydeligheten av forurensing og oppmerksomheten rundt det påpekes, samt hvor vanlig imperfekt konkurranse er. Myndighetene må ta i betraktning at bedrifter under imperfekt konkurranse utnytter sin markedsmakt og produserer en lavere mengde sammenlignet med bedrifter i perfekt konkurranse. Dette gjør at den optimale reguleringen avviker fra perfekt konkurranse. Ettersom markeder av imperfekt konkurranse samsvarer mer markeder i virkeligheten, er problemstillingen valgt fordi jeg vil undersøke nærmere hvilke hensyn som er vesentlige for myndighetene når de skal regulere forurensing i markeder av imperfekt konkurranse. I oppgaven presenterer jeg sentral teori i tillegg til å sammenligne yttertilfellene av perfekt konkurranse versus imperfekt konkurranse, der det antas en produksjon og forurensing som proporsjonalt følger hverandre. I litteraturoversikten presenterer jeg tidligere litteratur angående regulering av forurensing i imperfekt konkurranse. I analysen implementerer jeg spesifikke funksjoner i et allerede eksisterende modellrammeverk, og regner ut optimalt skattenivå. Jeg forsøker dermed å studere nærmere hvilke faktorer som påvirker den optimale skattleggingen fra myndighetenes side. Analysen baseres på to ulike tilfeller av myndighetenes optimale skattlegging av en forurensende monopolist. I første tilfellet er produksjon og forurensing antatt å proporsjonalt følge hverandre. Deretter antas det at monopolisten kan gjøre avgjørelser angående sin produksjon og sitt utslipp mer uavhengig av hverandre, siden den har tilgang på teknologi for å produsere mer miljøvennlig. Reguleringen av forurensing avhenger av forholdet mellom produksjon og forurensing, og om myndighetene har tilgang på tilstrekkelig antall virkemidler. I diskusjonsdelen stiller jeg kritiske spørsmål til tidligere litteratur samt analysen. Implementeringen av spesifikke funksjonsformer gjør det i høyere grad mulig å diskutere ulike effekter, men de antatte funksjonene introduserer også noen svakheter ved modellen. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | skattlegging | |
dc.subject | eksternalitet | |
dc.subject | regulering | |
dc.subject | forurensing | |
dc.subject | monopol | |
dc.subject | Imperfekt konkurranse | |
dc.title | Optimal regulering av forurensing under imperfekt konkurranse | |
dc.title.alternative | Optimal regulation of pollution under imperfect competition | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-06-19T22:08:03Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave | |
dc.description.localcode | ECON391 | |
dc.description.localcode | PROF-SØK | |
dc.description.localcode | MASV-SØK | |
dc.subject.nus | 734103 | |
fs.subjectcode | ECON391 | |
fs.unitcode | 15-15-0 | |