Show simple item record

dc.contributor.authorEinan, Lone Håland
dc.date.accessioned2023-06-22T00:00:11Z
dc.date.available2023-06-22T00:00:11Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-21T22:00:53Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072549
dc.description.abstractDenne oppgaven er en casestudie av TV 2 sin TikTok-aktivitet. Ved å se på 1) beslutning bak valget om å ha tilstedeværelse på plattformen, 2) hvilke forutsetninger som ligger til grunn for TV 2s nyhetsformidling på plattformen, 3) hvordan TV 2 forsøker å bygge troverdighet på plattformen og 4) hva som kjennetegner TV 2s innlegg på plattformen, forsøker oppgaven å si noe om hvilke overveielser TV 2 gjør i produksjonen av nyheter der de bruker TikTok som formidlingsplattform. Grunnet i institusjonsteori, redegjør oppgaven for hvordan den teknologiske og digitale utviklingen har påvirket hvordan den journalistiske arbeidsprosessen utføres. Oppgaven går mer spesifikt innom endringen av nyhet som sjanger, kjennetegn ved nyhetsinstitusjonen, institusjonell troverdighet, digital journalistikk, «affordances», algoritmer, innsamling og bearbeiding av datapunkter, og bekymringer rundt TikTok sin datapunktinnsamling. TV 2 sine formater på TikTok skaper et bånd mellom tradisjonelle nyhetstrekk og ny tenking. Nyhetsformidlingen ser ut til å bli mer og mer brukerfokusert, ved at brukeren får en økende mulighet for å aktivt delta i formidlingen. Med muligheten for å aktivt delta i nyhetsformidlingen mener jeg hvordan nyheter blir formidlet gjennom å bruke interaksjonsmulighetene som TikTok har tilgjengelig Å bruke TikTok fører til en overgang fra få-til-mange kommunikasjon til mange-til-mange kommunikasjon. Dette har noen konsekvenser: For det første skaper det diffuse skiller mellom avsender og mottaker, der TV 2 er både avsender av egne innlegg, og mottaker av målgruppens interaksjoner med innleggene. For det andre fører det til et svekket hierarki. TV 2 mister en del av den autoriteten i rollen som nyhetsformidler Ved å legitimere tilstedeværelsen sin på TikTok gjennom rollen som allmennkringkaster, skaper TV 2 rom for at andre nyhetsvirksomheter kan ta i bruk TikTok som formidlingsplattform. Ved at flere nyhetsforvaltere tar i bruk TikTok som formidlingsplattform kan føre til at nyhetsinstitusjonen får større plass på TikTok.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleTV 2 Tok: En casestudie av TV 2 sin nyhetsformidling på TikTok
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-21T22:00:53Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record