Nutrition, growth and neurodevelopment in children from low resource settings in India
Abstract
Bakgrunn: Barn fra lav-middelinntektsland når ofte ikke sitt utviklingspotensial på grunn av dårlig ernæring og dårlig tilrettelegging for læring og utvikling.
Målsetninger: Å beskrive sammenhengen mellom lineær vekst, ernæringstilskudd og tilrettelegging for læring og utvikling alene og barns kognitive utvikling. Spesifikke målsetninger; (i) å måle effekten av tilskudd med kornbasert mat med forskjellige mengder melkeprotein og mikronæringsstoffer på kognitiv utvikling ved 12 og 24 måneders alder, (ii) å undersøke sammenhengen mellom endring i lineær vekst utover 24 måneders alder med kognitiv utvikling senere i barndommen, (iii) å undersøke om optimal stimulering er assosiert med kognitiv utvikling hos spedbarn født med lav fødselsvekt og som vokser dårlig etter fødsel.
Metoder: Alle tre studiene brukte data fra kliniske studier (RCT), hvor den ene brukte RCT-designet og de to andre en kohorttilnærming. Multippel regresjon ble brukt for å analysere data.
Resultater: Spedbarn som fikk kornblanding med en moderat mengde meieriprotein hadde noe bedre skårer på motorikk og temperament sammenlignet med spedbarn i kontrollgruppen. Denne effekten ble kun sett ved 12 måneders alder. Et høyt melkeproteininntak var assosiert med lavere sosio-emosjonelle skårer og et vanskeligere temperament. Det var en sammenheng mellom lengdevekst de første 24 månedene, men ikke utover 24 måneders alder, og kognisjon ved 6-9 års alder. Hos spedbarn som fikk lite utviklingsstøtte, var assosiasjonen mellom vekst og utviklingsskårer sterkere enn hos de som fikk mere støtte.
Konklusjoner: Kosttilskudd med melkeprotein og mikronæringsstoffer i en kort periode i spedbarnsalderen, bedrer ikke kognitiv utvikling hos Indiske spedbarn. Lineær vekst etter de to første leveårene var ikke assosiert med barnets utvikling. Kvaliteten på stimulering og omsorg var spesielt viktig for barn født med lav fødselsvekt og med dårlig vekst.
Konsekvenser: Innsats for å forbedre lineær vekst og forbedring av kvaliteten på stimulering hjemme bør gjennomføres de første 24 månedene av livet. Background: Children in low-middle-income countries (LMICs) often do not reach their full developmental potential due to unaddressed factors such as suboptimal nutrition and insufficient early child stimulation.
Objectives: To identify the contribution of linear growth, nutritional supplementation, and early child stimulation, in combination or alone, on neurodevelopment. More specifically (i) to determine the impact of cereal mixes with varying amounts of dairy protein and multiple micronutrients (MMNs) on neurodevelopmental scores at 12 and 24 months of age (ii) to examine the association between changes in linear growth during the period from 24 months to 6-9 years of age and cognitive functions at 6-9 years (iii) to ascertain whether enhanced early child stimulation could safeguard low birth weight (LBW) infants with growth deficits against developing poor neurodevelopmental scores.
Methods: The three studies utilized RCT data, with one using RCT-design and the others, a cohort approach. Multiple regression models were used to obtain effect estimates.
Results: Infants who received cereal mix with a moderate amount of dairy protein showed improved motor and temperament scores compared to the control group, but only at 12 months of age. Higher dairy protein intake was associated with lower socioemotional scores and a more difficult temperament, compared to modest protein intake. Length-for-age z-score (LAZ) between 12-36 months was positively associated with cognitive and executive function at 6-9 years. No significant association found between the changes in LAZ from 12-36 months to 6-9 years and cognitive or executive function at 6-9 years. LBW infants with sub-optimal stimulation had a stronger association between LAZ and neurodevelopmental scores than those with adequate stimulation.
Conclusions: High quality protein and MMNs during infancy is unlikely to have a sustained impact on neurodevelopment. Neurodevelopment in middle childhood may not be associated with changes in linear growth after two years of age. Nurturing care is particularly important for LBW babies with poor growth.
Consequences: To ensure a sustained impact on neurodevelopment, the focus should be on improving linear growth and the quality of early child stimulation in the first 24 months.
Has parts
Paper- I: Upadhyay RP, Taneja S, Strand TA, Hysing M, Koshy B, Bhandari N, Bahl R. Milkcereal mix supplementation during infancy and impact on neurodevelopmental outcomes at 12 and 24 months of age: a randomized controlled trial in India. Br J Nutr. 2022:1-26. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3066138.Paper-II: Upadhyay RP, Hysing M, Taneja S, Kvestad I, Bhandari N, Strand TA. Linear Growth between Early and Late Childhood and Cognitive Outcomes at 6-9 Years of Age. J Pediatr. 2020;225:214-221.e3. The article is available in the thesis. The article is also available at: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.05.0436.
Paper-III: Upadhyay RP, Taneja S, Strand TA, Sommerfelt H, Hysing M, Mazumder S, Bhandari N, Martines J, Dua T, Kariger P, Bahl R. Early child stimulation, linear growth and neurodevelopment in low-birth-weight infants. BMC Pediatr. 2022;22(1):586. The article is available at: https://hdl.handle.net/11250/3038667.