Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeland, Johanne Mikkelsen
dc.date.accessioned2024-01-11T00:37:45Z
dc.date.available2024-01-11T00:37:45Z
dc.date.issued2023-12-01
dc.date.submitted2023-12-01T11:02:12Z
dc.identifierMEVI350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110958
dc.description.abstractDet er få andre politiske saker hvor det visuelle har vært så dominerende som i abortsaken. Fra pro-life demonstranter sin bruk av «krigsbilder» til det ikoniske kleshengersymbolet, så har de ulike sidene i debatten forsøkt å fremme sine argumenter visuelt. Feministiske kritikere mener denne kampen har vært overstrømmet av blodige bilder av fosteret, slik at kvinnen selv har blitt usynlig i diskursen. Denne masteroppgaven tar denne kampen som utgangspunkt i møte med en ny bølge med «progressiv» abortfilm som vrir blikket over på konsekvensene mangelen på en abortlov får for kvinnene det gjelder. Gjennom en fenomenologisk næranalyse av representasjonen av kvinners erfaring med abortrestriksjoner i de fire filmene 4 måneder, 3 uker og 2 dager (2007), Never Rarely Sometimes Always (2020), Unpregnant (2020) og Hendelsen (2021), beskriver oppgaven hva fiksjonsfilm kan tilby en politisk sak som abortsaken. Analysen viser hvordan filmene representerer de kvinnelige karakterenes psykologiske og kroppslige erfaring i møte med et samfunn med begrenset tilgang til trygg abort. Perspektiver fra moralfilosofi, feminisme, filmteori, og affektteori anvendes for å belyse hvordan tilskueren tar del i denne erfaringen, og hvilke innsikter dette kan åpne opp for. Utvalget viser en nyansert fremstilling av erfaringen ved ta i bruk ulike estetiske tilnærminger til tematikken. Et særlig skille i utvalget er i form av en brytning mellom alvorspregede, vonde fremstillinger, satt opp mot fremstillinger som representerer kvinnen det gjelder som en opprørsk figur. Oppgaven argumenterer for at spesielt den affektive dimensjonen ved filmopplevelsen kan bidra til at disse filmene uttrykker en kompleksitet ved erfaringen som har vært fraværende fra tidligere estetiske fremstillinger. Ved å kun reflektere erfaringene til hvite, unge kvinner, bidrar filmene likevel ikke til å belyse erfaringene til underrepresenterte grupper innenfor abortdiskursen.
dc.description.abstractThis thesis takes the long-standing struggle between pro-life advocates and feminists as its starting point. From war pictures of dead fetuses to the iconic coat hanger, the two sides of the ideological divide have tried to use pictures to illustrate their stand. Feminist critics claim that the surplus of the fetus image has left the female experience invisible. The thesis proposes that the fiction film may contribute complexity and context to this experience, where previous feminist attempts have fallen short. Through a phenomenological close reading of the films 4 months, 3 weeks and 2 days (2007), Never Rarely Sometimes Always (2020), Unpregnant (2020) and Happening (2021), the thesis seeks to illustrate how the films give insight into the psychological and bodily dimensions of the abortion experience. By looking at such diverse fields as feminism, affect theory, moral philosophy and film theory, the thesis demonstrates both how we may gain insight into these experiences through fiction, but also what fiction can offer political subjects such as abortion.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectabort, erfaring, kvinne, fosterbilder, fenomenologi, feminisme, affektteori, filmteori
dc.titleMøtet mellom kvinne og abortrestriksjoner: En næranalyse av kvinners erfaring i fire moderne fiksjonsfilmer
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-12-01T11:02:12Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medier og kommunikasjon
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel