Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWathne, Kaja
dc.date.accessioned2024-01-27T00:37:32Z
dc.date.available2024-01-27T00:37:32Z
dc.date.issued2023-12-04
dc.date.submitted2023-12-04T12:01:17Z
dc.identifierENG350 0 O ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114157
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan Foucault sine teorier om overvåkning kan gjenspeiles i diktet ‘Salve Deus Rex Judaeorum’ (1611) av Aemilia Lanyer. Diktet ble publisert i Lanyer sin diktsamling Salve Deus Rex Judaeorum, og kan beskrives som en ‘Passion narrative’ ettersom den skildrer Kristus sin lidelse og korsfestelse. Spesielt fokuserer jeg på hvordan Lanyer fremstiller kvinner som Jomfru Maria og Eva i hennes gjenfortelling, og hvordan hennes skildring kan gjenspeile hvordan kvinners kropp og sinn blir overvåket og disiplinert. Jeg argumenterer at Lanyer sin fremstilling av disse kvinnene samt hvordan hun henvender seg til sine kvinnelige lesere og Margaret Clifford the Countess of Cumberland, kvinnen hun dedikerer diktet sitt til, belyser hvordan kvinner kan potensielt unnslippe det objektiverende og overvåkende mannlige blikk (‘male gaze’). ‘Salve’ gir kvinnelige lesere en utvei hvor de kan henvende seg til sin kristne tro og anvende deres egne unike kvinnelige blikk (‘female gaze’) og tolke bibelen selvstendig fra mannlig autoritet. Spesielt gjennom Lanyer sin fremstilling av den menneskelige Jomfu Maria, og hennes kroppslige forbindelse med hennes sønn Jesus Kristus, tolker jeg at Lanyer i ‘Salve’ fremhever hvordan kvinner har en spesiell kroppslig forbindelse med Kristus og derfor også en unik spirituell tilnærming til kristendommen. I renessanse ble kvinners kropp og sinn ofte fremstilt som spesielt syndefull gjennom deres forbindelse med Eva og syndefallet. Gjennom Lanyer sin fremstilling av Jomfru Maria sin kroppslige forbindelse med Kristus, og derfor kvinners forbindelse med frelsen av menneskeheten gjennom Kristus, oppfordrer diktet kvinner til å revurdere hvordan deres kropp og sinn blir fremstilt som syndefull og heller fokusere på deres positive forbindelse til Jomfru Maria. Jeg fokuserer hovedsakelig på diktet ‘Salve’, men jeg vurderer også hvordan elementer i hele samlingen Salve er med på å styrke budskapet om kvinner sin kroppslige spiritualitet og derfor unike perspektiv i deres tolkning av Bibelen. Kapittel 1 gir et teoretisk og historisk overblikk, hvor jeg utforsker hvordan kvinners kropp ble sett på i renessansen i England, og hvordan kvinnekroppen blir fremstilt av Lanyer i Salve. Jeg plasserer også Lanyer sin diktsamling i forhold til kvinnebevegelsen i Lanyer sin egen tid, også kjent som Querelle des Femmes debatten. Kapittel 2 fokuserer på Lanyer sin fremstilling av Jomfru Maria, hvordan den kan sammenlignes med andre gjenfortellinger (‘Passion narratives’), hvordan Jomfru Maria fremhever kvinners unike kroppslige posisjon innenfor kristendommen, og hvordan Lanyer sin fremstilling av Maria også påvirker hennes fremstilling av en menneskelig Kristus. Kapittel 3 utforsker hvordan Lanyer argumenter for en større mengde selvstendig bibelsk tolkning av kvinner, her argumenterer jeg at Lanyer fremstiller Eva deltakelse i syndefallet som ikke like alvorlig som Adams hvor i tillegg Eva var den første som fikk tilgang til kunnskap som insinuerer at kvinner har like stor rett på kunnskaps som men. Lanyer sin fremstilling av Margaret Clifford the Countess of Cumberland sin kristne tro som spesielt hellig og prektig (‘virtuous’) forsterker bildet av kvinner sin kristne tro som spesielt helbrederne fremfor undertrykkende. Til slutt ser jeg på hvordan Lanyer fremstiller også seg selv som en kvinnelig religiøs visjonær (‘religious visionary’), og gjennom paratekstuelle elementer i Salve oppfordrer kvinner til å utføre sine egne tolkninger av Bibelen ved å bruke sine helbrederne kvinnelige blikk.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectEve
dc.subjectWomen in early modern England
dc.subjectSalve Deus Rex Judaeorum
dc.subjectFemale readers
dc.subjectSuveillance
dc.subjectThe Virgin Mary
dc.subjectDiscipline and Punish
dc.subjectCorporeality
dc.subjectReligion
dc.subjectPatronage
dc.subjectParatextuality
dc.subjectAemilia Lanyer
dc.subjectThe female gaze
dc.subjectPassion narrative
dc.subjectFoucault
dc.titleEscaping the surveilling male gaze: Female corporeality and its spiritual significance in Aemilia Lanyer’s ‘Salve Deus Rex Judaeorum’ (1611)
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-12-04T12:01:17Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel