dc.contributor.author | Kvernenes, Monika | |
dc.contributor.author | Armitage, Caroline Susanne | |
dc.contributor.author | Almeland, Stian Kreken | |
dc.contributor.author | Birkeli, Cecilie Normann | |
dc.date.accessioned | 2024-02-14T11:59:31Z | |
dc.date.available | 2024-02-14T11:59:31Z | |
dc.date.created | 2023-11-30T15:20:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0029-2001 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3117531 | |
dc.description.abstract | BAKGRUNN Medisinsk pedagogikk er et internasjonalt forskningsfelt i vekst. Imidlertid finnes det ingen oversikt over norske forskeres bidrag til feltet. Hensikten med denne studien var å identifisere og beskrive medisinsk-pedagogisk forskning med utspring fra norske forskningsinstitusjoner. MATERIALE OG METODE Vi gjorde målrettede søk i Web of Science, PubMed, ProQuest Education og Cristin for å identifisere forskningspublikasjoner innen feltet fra norske institusjoner. Ved hjelp av bibliometriske analyser kartla vi mønstre i forskningsproduksjon over tid, fagmiljøer som har publisert og hvilke publikasjonskanaler som ble benyttet. I tillegg har vi sortert forskningsartiklene på metode, empirisk opphav, utdanningsnivå og tema. RESULTATER Vi fant 423 forskningspublikasjoner med tilknytning til norske forskningsinstitusjoner og en økning i antallet publikasjoner de siste ti årene. Studiene var publisert i 141 ulike vitenskapelige tidsskrifter. Av disse hadde Tidsskrift for Den norske legeforening 94 publikasjoner (22 %). 122 (29 %) artikler var publisert i sentrale medisinsk-pedagogiske tidsskrifter. Videre var 249 (59 %) av studiene kvantitative og 262 (62 %) var basert på empiri fra Norge. Litt over halvparten, 237 (56 %), omhandlet grunnutdanningen i medisin. Forskere med tilknytning til Universitetet i Oslo stod bak 173 (43 %) publikasjoner. Temaene som forekom hyppigst, var studieplaner, undervisnings- og læringsteknologi og gjennomstrømning og karrierevalg. FORTOLKNING Forskningsaktiviteten innen feltet medisinsk pedagogikk i Norge er økende, men norske forskere publiserer i liten grad i de spesialiserte medisinsk-pedagogiske tidsskriftene. HOVEDFUNN Norsk medisinsk-pedagogisk forskning har vært i vekst, særlig det siste tiåret. Den norske forskningen innen feltet har vært tematisk spredt og dominert av kvantitative spørreskjemabaserte studier. Norske forskere i feltet har i hovedsak publisert i spesialiserte medisinske tidsskrifter, men publisering i anerkjente medisinsk-pedagogiske tidsskrifter øker. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Den norske legeforening | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Medisinsk pedagogikk som forskningsfelt i Norge – en bibliometrisk studie | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.4045/tidsskr.23.0398 | |
dc.identifier.cristin | 2206668 | |
dc.source.journal | Tidsskrift for Den norske legeforening. 2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for Den norske legeforening. 2023 | en_US |