dc.contributor.author | Iversen, Einar | |
dc.contributor.author | Hannisdal, Bjarte | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T06:56:26Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T06:56:26Z | |
dc.date.issued | 2018-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/18383 | |
dc.description.abstract | Artikkelforfatterne har våren 2017 for første gang undervist emnet Geostatistikk (GEOV301) ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen. Emnet har, i likhet med resten av emneporteføljen ved universitetet, vært gjenstand for omfattende revisjon i 2016-17. I denne prosessen har pedagogiske begreper som «Scholarship of Teaching and Learning» (SoTL), samstemt undervisning («constructive alignment») og beregningsbasert læring («computational learning») vært viktige. Vi har gjort store endringer i GEOV301, i to omganger— i januar og i mai 2017. Det ble lagt mye større vekt på anvendelser med moderne datateknologi, og studentene tok i bruk programvaren RStudio/R på sine PCer. Vi var to likestilte lærere samtidig tilstede i undervisningssituasjonen og fikk med dette etablert en kontinuerlig fagfellevurdering av undervisningen gjennom semesteret. Endringene førte til mye merarbeid både for undervisere og studenter. Med bakgrunn i dette er emnet modifisert ytterligere og antall studiepoeng er økt fra 5 til 10. Vi ser at det er behov for bedre og mer effektiv kommunikasjon med studentenes veiledere. I tillegg til å hjelpe studentene vil dette kunne ha en positiv lagbyggingseffekt innenfor et institutt med en kompleks faglig sammensetting. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Program for universitetspedagogikk, Universitetet i Bergen | eng |
dc.relation.ispartofseries | UPED-skrift | |
dc.subject | Universitetspedagogikk | eng |
dc.title | På vei mot mer studentorientert undervisning og læring i geostatistikk | eng |
dc.type | Working paper | |
dc.rights.holder | Copyright the authors. All rights reserved | eng |