Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Silje Meland
dc.date.accessioned2019-06-20T00:31:52Z
dc.date.available2019-06-20T00:31:52Z
dc.date.issued2019-06-20
dc.date.submitted2019-06-19T22:00:14Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20253
dc.description.abstractTidligere forskning viser at ansatte i barnehagen underrapporterer når det gjelder mistanke om mishandling og omsorgssvikt, og det er lite kunnskap om hvordan beslutningsprosessen om å sende bekymringsmelding foregår. I denne studien tar jeg utgangspunkt i en økologisk beslutningsmodell som har til hensikt å gi forståelse for kontekst og prosessen i en beslutningstaking. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan forholder barnehageansatte seg til meldeplikten til barnevernstjenesten?». Prosjektets formål er å undersøke barnehageansattes opplevelser med meldeplikt til barnevernet, og få en bredere kunnskap om hvilke forhold som påvirker beslutningsprosessen. Videre er målet å få bedre innsikt i hvordan temaet utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk. Studien er en kvalitativ studie hvor intervju som metode er blitt brukt. Studien baserer seg på intervju med åtte barnehagelærere/barnehageansatte tilknyttet ulike barnehager i Hordaland. Informantene er tilfeldig utvalgt. Varighet på intervjuene er fra 30-60 minutter, og intervjuene ble tatt opp via lydopptaker og transkribert ordrett. Studiens resultater baserer seg på fire hovedfunn med noen undertema under hvert funn. Sammensatt viser funnene at det er ulike tegn som fører til bekymring hos informantene, og at behov for organisatorisk støtte er en vesentlig faktor i beslutningsprosessene. Hvordan informantene forholder seg til meldeplikten til barnevernstjenesten er ulik, og videre er foreldresamarbeidet i barnehagen en utfordring, fordi informantene frykter at samarbeidet med foreldrene kan gå på bekostning av hvorvidt de melder eller ikke. Samarbeidet med barnevernstjenesten oppleves som en enda større utfordring når det gjelder hvorvidt det meldes eller ikke.en_US
dc.description.abstractPrevious research shows that employees in the kindergarten underreport when it comes to suspicion of child abuse and neglect. There is little knowledge about how the decision-making progress of sending a concern notification takes place. In this study, I am based on an ecological decision model that intends to provide understanding of the context and the process in a decision-making. The issue for the thesis is “How do kindergarten employees relate to the duty to notify the child welfare service?” The purpose of the project is to investigate the experience of kindergarten´s employees with a duty to report to the child welfare service, and to gain a broader knowledge of the factors that influence the decision-making process. Furthermore, the goal is to gain a better insight into how the topic challenges the kindergarten´s business, practical, academic and pedagogical. The study is a qualitative study using an interview as a method. The study is based on interviews with eight kindergarten teachers/kindergarten staff members associated with various kindergartens in Hordaland. The informants are randomly selected. The duration of the interviews is from 30-60 minutes, and the interviews were recorded via audio recorder and transcribed verbatim. The results of the study are based on four main findings with some subthemes under each finding. In summary, the findings show that there are various signs that cause concern among the informants, and that the need for organizational support is a major factor in a decision-making. How the informants relate to the duty to notify the child welfare service is various, and furthermore, the parent co-operation in the kindergarten is a challenge, because the informants fear that the cooperation with the parents can go at the expense of whether or not they report. The collaboration with the child welfare service is experienced as an even bigger challenge when it comes to whether or not it is reported.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectbarnevern
dc.subjectbarnehage
dc.subjectmeldeplikt
dc.title"Meldeplikt eller meldesvikt?" Hvordan forholder barnehageansatte seg til meldeplikten til barnevernstjenesten?
dc.title.alternative“How do kindergarten employees relate to the duty to notify the child welfare service?”
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-19T22:00:14Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel