Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvalvik, Tarjei Solberg
dc.date.accessioned2019-12-12T03:18:50Z
dc.date.available2019-12-12T03:18:50Z
dc.date.issued2019-12-12
dc.date.submitted2019-12-11T23:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/21098
dc.description.abstractDenne studien undersøker norske elevers oppfattede engelskpåvirkning fra interaksjon med videospillrelaterte nettsider eller plattformer ved å se på hvordan elever i den videregående skole engasjerer seg på videospillrelaterte nettsider eller plattformer, spesielt hvordan de møter og bruker engelsk i aktivitetene på internett, samt hva tankene deres er om potensiell engelskpåvirkning fra disse aktivitetene. Denne studien benytter seg av en blandet metodisk tilnærming med et innebygd design, nærmere bestemt en sekvensiell kvantitativ (spørreskjema)  Kvalitativ (intervjuer) design. Spørreskjemaet ble distribuert til to forskjellige skoler, Skole 1, allmennfaglig/idrett N=25 8 gutter, 17 jenter, Skole 2, elektrofag, N=24 21 gutter, 3 jenter. Alle elevene svarte på spørreskjemaet (N=49). Spørreskjemaet ble brukt til å finne passende intervjuobjekter, samt å gi grunnlag for sammenligning med intervjuene. Seks elever ble intervjuet, to gutter og en jente fra hver skole. Spørreskjemaet viste en klar tendens for jenter å generelt spille videospill sjeldnere enn gutter, eller mer begrensede sjanger, dvs. «Enkle mobilspill». Dette viste seg videre i de andre resultatene, dvs. det er mindre sannsynlig at jenter kommuniserer på engelsk imens de spiller, eller at de besøker spillnettsider. Jenter som spiller ofte (DGG3) og som spiller mer komplekse sjangre viser stort sett liknende tendenser som DGG3-guttene. Spørreskjemaet viste også at de som spiller videospill identifiserer et positivt forhold mellom engelskferdigheter og (1) videospill, (2) snakking under spilling og (3) aktiviteter på videospillnettsider. Fra intervjuene har denne studien funnet at det er en oppfattet positiv engelskpåvirkning blant elever som ofte besøker videospillnettsider, spesielt innen engelskuttale, som de mener er blitt mer lik en innfødt uttale, og vokabular, områder hvor engelskpåvirkning har blitt identifisert av alle seks intervjuobjektene. På grunn av dette argumenter denne studien for at aktiviteter på spillnettsider bør få mer oppmerksomhet når man undersøker forholdet mellom videospill og engelsktilegnelse og engelskferdigheter. Men, til tross for at den interne validiteten blir styrket ved at man kan sammenligne ulike datasett, dvs. spørreundersøkelsen og intervjuene, er funnene i denne studien ikke endelige. Dette på grunn av den lave eksterne validiteten til studien, utvalget (N=49) er for lite til at man kan generalisere funnene til en større befolkning. Istedenfor vil jeg argumentere for at funnene kan være antydende på at videospillnettsider har en påvirkning på engelskferdigheter liknende det andre spillaktiviteter har, dvs. videospill og kommunikasjon på engelsk imens man spiller.en_US
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectgames
dc.subjectYouTube
dc.subjectEnglish learning
dc.subjectvideo games
dc.subjectwebsites
dc.subjectL2
dc.subjectstreaming
dc.titleNorwegian EFL students’ perceived L2 influence from interaction with video game related websites or platforms
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-12-11T23:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgåve
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel