Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHauso, Øystein
dc.date.accessioned2020-06-13T04:36:37Z
dc.date.available2020-06-13T04:36:37Z
dc.date.issued2020-06-13
dc.date.submitted2020-06-12T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/22577
dc.description.abstractEtter sitt kommersielle gjennombrudd med good kid, m.A.A.d. city i 2012, ble Kendrick Lamar regnet som den store frelseren av hip hop. Det var med andre ord store forventninger da han utga oppfølgeren To Pimp a Butterfly i 2015. Lamar levde opp til forventningene med et album som ble hyllet av både fans, kollegaer og kritikere. Resepsjonen var positiv både i lys av hans musikalske evner, men like mye for å lage musikk som gir introspektive skildringer av hvordan det er å være afro-amerikaner i nåtidens USA. Han har blitt studert i mange forskjellige fakultet i Akademia og konseptalbumet er komplekst nok til å engasjere mange forskjellige fagfelt. Til tross for at det er et konseptalbum, er det få som ser på albumet i sin helhet. Denne oppgaven tar denne retningen, og ser på hvordan To Pimp a Butterfly viser en mann i en selv-realiserende prosess. Etter å ha introdusert min problemstilling, albumet og dets resepsjon, ser jeg i andre kapittel på hvordan denne prosessen blir presentert i to dikt som Lamar leser høyt i slutten av albumet. Jeg viser hvordan det ene diktet, som jeg har kalt «spoken-word poem», strukturerer albumet ved å gradvis tilføye nye linjer som skildrer Lamar sin personlige utvikling. Det andre diktet, «Poem of the Caterpillar and the Butterfly”, skildrer det han har lært om samfunnet han vokste opp i. Dette diktet beskriver allegorisk den selv-realiserende prosessen. Videre utforsker jeg sjangrene ‘konseptalbum’ og ‘sang syklus’ og hvordan albumet svarer på disse. Jeg sammenligner også Lamar sin fortelling med den tradisjonelle sjangeren for personlig utvikling, bildungsromanen. Videre viser jeg hvordan de to diktene konkluderer med temaet ‘samhold’. Sangen «Alright» er kjent for sine forenende egenskaper. Derfor velger jeg å analysere musikkvideoen til denne sangen gjennom multimodal teori i kapittel tre. Her viser jeg hvordan musikkvideoen gjenskaper metaforene fra diktene gjennom det visuelle. Ved å se på samspillet mellom lyd, tekst og bilde utforsker jeg hvordan videoen skaper ny mening og dybde. Samspillet gjør at videoen både oppsummerer og bygger videre på Lamar sin store suksess, To Pimp a Butterfly.en_US
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectUnity
dc.subjectBildungsroman
dc.subjectConcept Album
dc.subjectAfrican American Culture
dc.subjectKendrick Lamar
dc.subjectMultimodality
dc.subjectTo Pimp A Butterfly
dc.subjectSong Cycle
dc.subjectAlright
dc.subjectSelf-Realization
dc.subjectMusic video
dc.title"Caterpillars and Butterfly" The Process of Self-Realization and Unity in Kendrick Lamar's To Pimp A Butterfly
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-12T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel