Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHyvik, Martine Stordrange
dc.contributor.authorJohansen, Ida Caroline Bråthen
dc.date.accessioned2020-06-17T04:38:24Z
dc.date.available2020-06-17T04:38:24Z
dc.date.issued2020-06-17
dc.date.submitted2020-06-16T22:00:33Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/22654
dc.description.abstractDenne studien hadde som formål å undersøke avhøreres bruk av visuelle hjelpemidler (VH) (ansiktskort, kroppsdiagram, tegnemateriell, puslespill, plastelina, fotografi, bamser/leker og bildebøker), avhørers spørsmålstyper og førskolebarns responser i 50 sekvensielle avhør (SI) av førskolebarn (3-6 år) mistenkt utsatt for seksuelle overgrep og/eller vold. Alle avhør er i dette utvalget gjennomført i henhold til SI-modellen. Bruken av VH var vanlig: 90% av avhørene inkluderte minst ett VH i løpet av avhørsforløpet. Spesifikt ble ansiktskort introdusert i 80% (n=36) av avhørene, og tegnemateriell i 71% (n=32). Avhørere spurte hovedsakelig direkte- (56%) og lukkede spørsmål (ja/nei- og tvungne valg) (36%) i deler av avhøret hvor VH ble benyttet. I tillegg, var 6% av spørsmålene ved siden av VH suggestive. Deler av avhørene hvor VH var implementert inneholdt også færre åpne invitasjoner (1.5%) enn deler av avhøret hvor VH ikke ble tatt i bruk (2.9%). VH økte ikke (eller reduserte) barns produktivitet: Førskolebarna hold seg konsistente i deres responsstil på tvers av avhøret. Gitt at VH kan påvirke nøyaktigheten i førskolebarns forklaring, foreslår vi at avhørere bør minimere bruken av VH, samt bli mer bevisst på hvilke typer spørsmål de stiller ved bruk av VH. Det er videre også behov for mer detaljerte beskrivelser og retningslinjer på hvordan VH skal anvendes under SI-modellen.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectSekvensielle avhør
dc.subjectførskolebarn
dc.subjectøyevitne
dc.subjectvisuelle hjelpemidler
dc.subjectovergrep
dc.subjectvold
dc.titleVisuelle hjelpemidler i avhør av førskolebarn
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-16T22:00:33Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel