Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStadheim, Anderseng
dc.date.accessioned2013-08-20T12:45:32Z
dc.date.available2013-08-20T12:45:32Z
dc.date.issued2013-05-15eng
dc.date.submitted2013-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6973
dc.description.abstractOppgaven handler om utviklingen av forhandlingssystemet og frontfagsmodellen i perioden fra 1998-2012. Hovedproblemstillingen i oppgaven har vært i hvilken grad vi kan si at frontfagsmodellen har endret karakter i perioden 1998-2012. Modellen har vært utsatt for press og det har vært uenighet om tolkningen av modellen og hvilke implikasjoner lønnsveksten i frontfaget skal ha for lønnsdannelsen i andre sektorer og da spesielt offentlig sektor. Frontfagsmodellen hviler på en ide om at den konkurranseutsatte industrien skal legge en ramme for den generelle lønnsdannelsen i Norge. Uenighetene har dreid seg om hvor reell denne rammen er så lenge lønnsveksten til funksjonærene i den konkurranseutsatte industrien ikke regnes med. Utdanningsgrupper i offentlig sektor har kritisert modellen for ikke å representere den "faktiske" lønnsveksten i industrien og at dette da fører til mindrelønnsutvikling og rekrutteringsproblemer i offentlig sektor. I 2003 ble en revisjon av modellen forsøkt. Revisjonen handlet om at det var anslag på lønnsveksten for både arbeidere og funksjonærer som skulle regnes med når det ble forhandlet om lønn i offentlig sektor. Streikene i offentlig sektor i 2012 dreide seg om en uenighet om dette anslaget. Likelønnskampen har også dreid seg om det var mulig å få til et lønnsløft for offentlig sektor utenfor rammen av frontfagsmodellen. Uenighet om hvilke grupper som skulle prioriteres har imidlertid gjort denne potten vanskelig å gjennomføre. Modellen har blitt forsøkt modifisert i perioden for å bevare dens legitimitet. Det har også blitt hevdet at modellen ikke burde inkludere funksjonærene da disse får sin lønn individuelt og på bedrift. Deres lønninger styres i stor grad av arbeidsmarkedet og ligger derfor utenfor den koordineringstankegangen frontfagsmodellen er bygget opp rundt. Dette har som nevnt svekket modellens legitimitet. Frontfagsmodellen har vært en grunnpilar i den norske lønnsdannelsen siden slutten av 1960-tallet og står tradisjonelt sterkt. Et nytt offentlig utvalg (Holden 3) skal levere sin innstilling i desember 2013. Her vil frontfagsmodellen og praktiseringen og tolkningen av denne være et av temaene som skal diskuteres.en_US
dc.format.extent742099 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleFrontfagsmodellen; et redskap for moderasjon eller lønnsvekst: Utviklingstrekk 1998 - 2012.eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Historie
dc.description.localcodeMAHF-HIS
dc.description.localcodeHIS350
dc.subject.nus713107eng
fs.subjectcodeHIS350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel