Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordlie, Randi Elisabeth
dc.date.accessioned2014-01-31T14:26:24Z
dc.date.available2014-01-31T14:26:24Z
dc.date.issued2013-11-14eng
dc.date.submitted2013-11-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7756
dc.description.abstractThere is limited research in kindergarten for pedagogical leaders work as personnel leaders. The Norwegian government strives for quality in kindergarten, and the government also claims that quality depends on the human resources. The quality of work therefore expects professional leadership in kindergarten. The aim of my research is to explore essential aspects of how kindergarten teachers see themselves as pedagogical leaders. The informants and their percept views and experiences are the basis of my research. The leading principle in my work is that knowledge is created in the interaction between researcher and interviewees and in the following processing. Sources of theoretical foundation are selected within the socio-cultural and relational approach to management. Leadership/management is closely connected to the organization you are part of. My choice of theoretical and research source material reflects this organizational perspective. The study has a qualitative design, and from a hermeneutical approach I have done research interviews with six teachers/team-managers in different kindergartens in the Hordaland and Rogaland regions of Norway. I transcribed the interviews and processed the interviews through meaning condensation as an analytical method. All of the six teachers I interviewed state that they are basically happy with their position as the personnel role. And they all consider themselves to be both professional and relatively clear in their leadership. In addition to this they also see themselves as competent enough to be leading the way in their kindergartens quality- and improvement efforts. My findings indicate that these kindergarten teachers claim they organize their groups with care, recognizing their employee's individual skills, fields of interest, experience and abilities. Their leadership goes far beyond strictly organizing the logistics. My interviewees are divided in their views on the ideal kindergarten organizational structure - level structure/equality versus a clearer hierarchical structure. The research material also reveals a professional awareness of the distinction between friendly relations at work and private life friendship. My findings show a potential for both politicians and leaders within the nursery should facilitate more so that educational leaders may be given the opportunity to engage in educational leadership to a greater extent.en_US
dc.description.abstractDet finnes begrenset forskning i barnehagen om pedagogiske lederes rolle og arbeid som personaleledere. Samtidig er det et skjerpet krav om kvalitet i barnehagen. Kvalitet i barnehagen først og fremst er avhengig av de menneskelige ressursene, dermed stilles det profesjonelle krav til ledelse i barnehagen (St. meld. nr. 41, (2008-2009)). Formålet med denne studien har vært å frembringe kunnskap om hvordan pedagogiske ledere selv opplever sin rolle som personalledere for sine medarbeidere på avdelingen eller basen i barnehagen. Materialet bygger dermed på informantenes egne beskrivelser og opplevelse av personallederrollen. Studiens utgangspunkt er at kunnskap produseres i en kontekst mellom forsker og informant, dermed finner jeg det relevant å benytte et teorigrunnlag med en sosiokulturell og relasjonell tilnærming til ledelse. Det er en nær sammenheng mellom ledelse og organisasjonen man leder i, dermed vil teorigrunnlaget reflektere at ledelse i barnehagen også sees i et organisasjonsperspektiv. Studien bygger på kvalitativ metode hvor jeg ut fra hermeneutisk tilnærming har gjennomført forskningsintervju med seks pedagogiske ledere i tre ulike vestlandskommuner. Intervjuene ble transkribert og deretter bearbeidet gjennom meningsfortetting som analysemetode. Resultater indikerer at alle informantene trives i personallederrollen, og at lederne fremstår som tydelige og bevisste profesjonelle ledere. Lederne anser seg selv som premissleverandører for kvalitet i arbeidet med barna. I forhold til arbeidsfordeling i det daglige arbeidet indikerer funn at lederne vektlegger den enkelte medarbeiders interesser, erfaring og kompetanse mer enn arbeidsfordeling med utgangspunkt i vaktsystem. Funn viser at informantene har ulike syn på hvorvidt strukturen i barnehagen bør være hierarkisk eller flat. Materialet viser også at alle informantene vektlegger arbeidsrelasjoner sterkere enn nære private vennskapsrelasjoner. Mine funn viser et potensial for at både politikere og lederne internt i barnehagen bør tilrettelegge mer, slik at pedagogiske ledere kan gis mulighet til å bedrive pedagogisk ledelse i større utstrekningen_US
dc.format.extent5142710 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectPersonalledelseeng
dc.subjectBarnehageeng
dc.subjectProfesjonell ledelseeng
dc.subjectAassistentereng
dc.subjectDaghjemeng
dc.subjectProfessional leadershipeng
dc.subjectKindergarteneng
dc.subjectManagementeng
dc.subjectRelationshipeng
dc.subjectHuman resource managementeng
dc.subjectNurseryeng
dc.subjectProfessional management assistantseng
dc.subjectDay careeng
dc.title"Personalledelse i skjæringspunktet mellom profesjonell ledelse og ledelse i nære relasjoner". En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere opplever rollen som personalledere i barnehageneng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk, IKT-basert
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED396


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel