Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakken, Magnyeng
dc.date.accessioned2015-06-17T06:39:14Z
dc.date.available2015-06-17T06:39:14Z
dc.date.issued2015-05-12
dc.date.submitted2015-05-12eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10002
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven blir en fenologisk studie av hvordan lærere vurderer og praktiserer læreplanmålet til fordypningsoppgaven i norsk vg3 studieforberedende studieretning, som jeg vil følge opp med en diskursanalyse av metodene som brukes. Læreplanmålet lyder: «Elevene skal kunne «gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov». Det er ett av ni læreplanmål under hovedområde språk, litteratur og kultur i læreplan i norsk for vg3. Tidligere het det særemne og var et eget læreplanmål i R94, men fikk en noe mindre plass i Kunnskapsløftet. Der vektlegges læreplanmålene som kunnskapsmål for elevene, og læringsmetodene som blir brukt vies liten oppmerksomhet. Grunnlaget for denne endringen i de sentralgitte læreplanene er å gi lærerne, skolene og skoleeierne større frihet til å gjøre metodiske og pedagogiske valg. Det jeg skal se nærmere på er hvordan lærerne forvalter denne friheten. Problemstillingene er: Hvordan forstår lærerne hensikten med fordypningsoppgaven? Hvordan legger lærerne til rette for at oppgaven skal være selvvalgt? Hvordan forstår lærerne fordypningsoppgaven som norskfaglig emne?en_US
dc.description.abstractSummary This Masters' thesis is a phenological study of how teachers evaluate and engage the curriculum goals for the in-depth project in the third year of the General Studies program in Norwegian Upper Secondary School. I will follow up with a discursive analysis of the methods used. The National Curriculum goal for Norwegian Language Arts states Students shall be able to complete a self-chosen and researched in-depth study with a linguistic, literary or other Norwegian language arts theme, and deliberately choose the appropriate communication tools.'" This is one of nine curriculum goals within the category Language, Literature and Culture' in the Norwegian Language Arts curriculum for the final year of Norwegian Upper Secondary School. Previously, this goal was called the special topic,' and was an independent curriculum goal from Reform 94, but has been somewhat reduced under the 2006 education reform Kunnskapsløftet.' The new curriculum emphasizes goals as competency aims, and specific learning/teaching methods to be used are given little attention. The basis for these changes in the national curriculum was to give teachers, schools and the school districts greater freedom to make methodological and pedagogical choices. I intend to look closer at how teachers interpret and utilize this freedom. The task at hand is How do teachers understand the intentions of the in-depth study? How do teachers ensure that the tasks are chosen by the students themselves? How do teachers understand the in- depth study as a Norwegian topic?"en_US
dc.format.extent1095679 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.subjectKunnskapsløftet
dc.subjectfordypningsoppgaveeng
dc.subjectmetodefriheteng
dc.titleFordypningsoppgaven i norsk. Hvordan forstår lærerne kompetansemålet og hvordan forvalter de metodefriheten som Kunnskapsløftet inviterer til?eng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNORMAU650


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel