Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅrbog, Bjørn Atle Steeneng
dc.date.accessioned2015-06-18T06:43:19Z
dc.date.available2015-06-18T06:43:19Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.date.submitted2015-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10007
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen bygger på kognitiv skriveforskning og teori. Masterprosjektet antar at elevenes forståelse av skriveoppgavene de skal løse, påvirker deres evne til å se tilbake i teksten etter andre måter å uttrykke seg på og gjøre endringer. Antakelsen bygger på kognitiv skriveteori, spesielt på de modelleringene av skriveprosessen kognitive skriveforskere har stått for. Masterstudien inkluderer et intervensjonsdesign, hvor det i et feltarbeid i en ungdomsskoleklasse ble undersøkt om et intensivt undervisningsopplegg kan påvirke elevens revisjonspraksis i egen tekst. Dette opplegget handlet om de vurderingene vi kan gjøre i skriveprosessen, samtidig med at det ble jobbet aktivt med en førplanlegging av en skriveoppgave. Studien søker å se om et slikt kortvarig opplegg er nok til å påvirke elevene slik at de kan vise frem en revisjonskompetanse som er mer lik den vi finner i mer moden skriving. Funnene i dette eksperimentet blir kontrollert opp mot en sammenligningsgruppe som ikke har fått et tilsvarende undervisningsopplegg. I tillegg gir disse undersøkelsene eksempler på hva slags type tekstendringer vi kan finne blant ungdomsskoleelever, samt at den måler om trekk ved endringspraksisen til elevene kan ha sammenheng med elevens skrivekompetanse. Masterstudien inkluderer også et intervjudesign med bruk av gruppeintervjuer. Her er den primære hensikten å undersøke elevenes kunnskaper og holdninger til det som foregår i skriveprosessen i typiske skriveprøver til vurdering i norskfaget på ungdomsskolen. Utdrag fra dette materialet beskriver elevens forståelse av det som foregår i skriveprosessen og deres metakognitive evne i den.en_US
dc.description.abstractThis master thesis relies on cognitive writing research and theory. The thesis suggests that students' understanding of the writing assignments they are about to solve, influence their ability to review what they have written and to consider alternative ways to express their meaning and to change the discourse. This suggestion relies on previous research within cognitive writing theory, especially modeling of writing processes. The study includes an intervention design, where a field research was conducted in a Norwegian junior high school class. The intervention contained an intensive period of lectures focusing on what to consider during writing, at the same time as the students' pre planned a writing assignment. The primary goal of this master project is to examine if such a short term focus on these aspects in an instructional setting can produce substantial changes in the student's revision behavior, and make it resemble what we can find in more mature writing. The findings are controlled against a control group of students who did not receive any kinds of preparations before writing the same assignment. In addition, these investigations give some examples of what kinds of revision behavior junior high school students can produce, and if any features in this respect can be linked to their competence as writers. Group interviews were also conducted where the primary goal was to investigate the students' knowledge and attitudes towards writing processes during typical graded writing assignments in Norwegian junior high schools. Excerpts from this material describe the students understanding of the writing process, and their metacognitive ability when they write.en_US
dc.format.extent3601825 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.subjectKognitiveng
dc.subjectSkriveforskningeng
dc.subjectKlasseromsforskningeng
dc.subjectSkrivingeng
dc.subjectUngdomsskoleeng
dc.subjectNorskeng
dc.subjectSosikontekstuelleng
dc.titleAddere, subtrahere, revidere eller maltraktere: elevenes revisjonskompetanse brukt i egen teksteng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNORMAU650


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel