Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorZahirovic, Armineng
dc.date.accessioned2015-06-18T11:51:36Z
dc.date.available2015-06-18T11:51:36Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.date.submitted2015-05-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10029
dc.description.abstractDette er en oppgave om religion i digitale spill. I oppgaven ser jeg på fire foskjellige spill som bruker religion som kildematerialet sitt. Disse spillene har på en eller annen måte fått annerkjennelse ifra spillindustrien gjennom store salg, god kritikk eller generelt populært blant publikum. Jeg valgte spesifikk bort spill som er forkynnende, heller ønsket jeg ikke å studere spill som var obskure eller ukjent. De fire spillene jeg tar for meg er El Shaddai: Ascencsion of the Metatron (2011) og Binding of Isaac (2011) som bruker kristne/jødiske myter som sin kilde. El Shaddai: Ascencsion of the Metatron baserer seg rundt historien om Enok og Enoks Book (Furuli 2004) og Binding of Isaac bruker historien om Abraham og hans sønn Isak. De to andre spillene jeg ser på er Titan Quest: Immortal Throne (2007) og God of War (2005-2010). Begge er bruker diverse tekster fra oldtidens greske religion. I oppgaven er det to ting jeg ser på. Første er hvordan spillene bruker og presenterer kildene sine og hvordan denne presentasjonen forholder seg til den tradisjonelle fremstillingen av kildene sine. Det andre er hvordan spillmakernes forhold og tidligere erfaringer med de enkelte religionene har vært med å påvirke skapelsen av spillet og hvordan presentasjonen av det religiøse er blitt påvirket av dette. Jeg ser på dette gjennom det litteraturvitenskapelige begreper intertextualitet, som sier at verk (litterære verk, kunst, film osv.) skjer ikke i et vakuum, men heller at verk er påvirket av andre verk, kultur og erfaringer. Verk er formet av intertekstualitet. Jeg foreslår når man skal se på spill (eller hvilken som helst type verk) som bruker religiøse elementer, så kan man ikke ekskludere det at makerne av spillet har en eller annen form for påvirkning fra en religion. De kan også ha bli påvirket av andre spill. En kan heller ikke se på et spill uten å vite eller ekskludere makernes bakgrunn. Denne innflytelsen vil på en eller måte forme hvordan spill presenterer religion. Avhengig av hvilken grad av innflytelse så vil fremstillingen forandres. Noen vil forholde seg relativ tett til kildene, noen vil basere seg løst på materialet og noen vil presentere religion i et positivt eller negativt lys.en_US
dc.description.abstractThis is a thesis about religion in digital games. In this thesis I look at four different games that uses religious source material as basis for the creation of the games. These games have some how gotten recognition from the game industry, in large sales, good critics or just generally popular by the audience. I specificly did not choose games that uses religion to procliam a religious message, nor did I want to choose games that are obscure or unknown. The four games are as follows: El Shaddai: Ascencsion of the Metatron (2011) and Binding of Isaac (2011) uses christian/jewish myths as its core. El Shaddai: Ascencsion of the Metatron bases around the story of Enoch and the Book of Enoch (Furuli 2004) and Binding of Isaac has it story influenced by the myth sorrounding Abraham and his son Isaac. The two other games i look upon is Titan Quest: Immortal Throne (2007) and God of War (2005- 2010). Both take influence from diverse ancient greek text to produce a game. In the thesis there are two issues that I look upon.The first one is how do the games use and present the religious source material and how is the presentation of those chosen elements reflected against the source material, also referred to traditional represantation in the thesis. The second issue concers about how the game producers affection, personal relationship and past experiences towards the certain religions, affect the production of the game and the depiction of the religious elements. This I connect with the literary theory of intertextuality, that basicly says that works (literary works, art, movies etc.) dont happen in a vacuum, works are affected by other works, culture and experiences. Works are shaped by intertextuality. I suggest when looking into games (or any type of work) that uses religious elements, one cannot exclude the fact that the makers of the games may have some sort of influence from the different religions, may it be significant or minor, but also from other games as well. Neither can you look at a game without knowing or excluding the gamemakers background. This influence will somehow shape how the video games portray religion. Depending on the degree of influence the portayal will differ. Some will choose to portray the elements closely to source material, some will chose to be losely based on it and some will portray religion in a positive or a critical manner.en_US
dc.format.extent1003993 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.titleGudenes fall: En analyse av religiøse elementer i fire digitale spilleng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster i Religionsvitenskap
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeRELV350
dc.subject.nus714999eng
fs.subjectcodeRELV350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel