Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Hilde Fossaneng
dc.date.accessioned2015-06-25T11:16:25Z
dc.date.available2015-06-25T11:16:25Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.date.submitted2015-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10066
dc.descriptionRevised version: some spelling errors corrected
dc.description.abstractThis MA thesis investigates Norwegian teachers' and students' attitudes toward British English and American English. To the best of my knowledge no previous language studies have been conducted on both of these groups in Norway. British English had traditionally been the variety taught at European schools (Trudgill & Hannah 2008). On the other hand, Norwegians are arguably exposed to more American English than British English in their daily lives. The results show that British English still holds a strong position within the educational sector. The study also reveals that while teachers' and students' attitudes toward the British English and American English are very similar, their choices of spoken variety differ greatly. The results also indicate that British English is associated with formality and that American English is associated with informality. Lastly, the results also highlight why attitudinal studies should employ triangulation. The study represents a small, but important contribution to the growing body of research done on attitudes toward the English language.en_US
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt norske læreres og elevers holdninger til britisk engelsk og amerikansk engelsk. Det er, såvidt meg bekjent, ikke utført et lignende studie før. Britisk engelsk representerer den varianten som har blitt lært vekk i europeiske skoler (Trudgill & Hannah 2008). På den annen side blir det norske folket eksponert for en langt større mengde amerikansk engelsk enn britisk engelsk i deres hverdag. Resultatene viser at britisk engelsk fremdeles holder en sterk posisjon innad i undervisningssektoren. Studien viser også at selv om læreres og elevers holdninger til britisk engelsk og amerikansk engelsk er svært like, er språkpraksisen deres ulik. Resultatene tyder også på at britisk engelsk blir oppfattet som formell, mens amerikansk engelsk blir oppfattet som uformell. Til sist belyser også studien hvorfor holdningsstudier burde benytte seg av triangulering. Studien representerer et lite, men viktig tilskudd i den stadig voksende mengden av forskning på språkholdninger.en_US
dc.format.extent1054465 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.subjectSociolinguisticseng
dc.subjectAttitudeseng
dc.subjectTeacherseng
dc.subjectStudentseng
dc.titleBritannia still rules the waves. Norwegian teachers' and students' attitudes to British English and American Englisheng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster i Engelsk
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.humordSosiolingvistikkno
dc.subject.humordSpråksosiologino
dc.subject.humordEngelsk språkno
dc.subject.nus711124eng
fs.subjectcodeENG350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel