Kvalitet i yrkesutdanningen? Utviklingsbetingelser for en erfaringsbasert yrkespedagogikk
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/10155Utgivelsesdato
1993Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Sociology [421]
Sammendrag
Kvalitetsutvikling forutsetter oppfatninger om hva som skal utvikles, og hvordan. Om målet for yrkesutdanningen er faglig kompetente, sjølvstendige og kreative individer, kan utvikling av en erfaringsbasert yrkespedagogikk være et viktig ledd for å oppnå en slik målsetning. Her blir det drøftet noen betingelser for en slik yrkespedagogisk utvikling. Først diskuteres den økte anerkjennelsen av "den praktiske kunnskapens" betydning, deretter spørsmålet om fagopplæringens "renessanse". Avslutningsvis presenteres et samfunnsorientert og yrkessosiologisk perspektiv på forming av yrkespedagogens samlede kvalifikasjoner.