Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaraldsen, Rolf Christian Øksnevad
dc.contributor.authorSkeie, Bård Madland
dc.date.accessioned2016-06-20T08:51:55Z
dc.date.available2016-06-20T08:51:55Z
dc.date.issued2016-06-01
dc.date.submitted2016-06-01eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12129
dc.description.abstractThe aim of this study was to expand the existing work design theory by examining job characteristics, social support and social support climate using multilevel regression analysis. Results from a Belgian sample, consisting of 28.187 respondents located throughout 172 companies, showed that the job characteristics skill utilization (β=.42, p < .001), autonomy (β=.08, p < .001) and feedback (β=.18, p <.001,) as well as social support (β=.27, p < .001) had a positive relationship with job satisfaction. The core job characteristics explained 20.77% of the total variance in job satisfaction while social support explained 2.75% incremental variance. A positive relationship between support climate (organizational level) and job satisfaction was found (β=.73, p < .001) but this relationship did not explain any additional variance on the individual level. In exploring factors related to job satisfaction, significant interaction effects were found between support climate and the job-characteristics (skill utilization *support climate (β=-.09, p < .05), feedback*support climate (β=-.052, p < .05) and autonomy*support climate (β=-.056, p < .05)), but these effects did not explain any additional variance. Thus, it seems that social support climate in addition to job characteristics and social support do not add to the job satisfaction experienced by workers, neither does it strengthen the relationship between job characteristics and job satisfaction.en_US
dc.description.abstractMålet med denne studien var å utvide den eksisterende jobbdesignlitteraturen ved å undersøke jobbkarakteristikkene, sosial støtte og sosialt støttende klimaved bruk av flernivåanalyser. Resultatene fra et belgisk utvalg,bestående av 28.187 deltakere fordelt på 172 bedrifter, viste atde klassiske jobbkarakteristikkene ferdighetsutnyttelse (β =.42, p < .001), autonomi (β =.08, p < .001) og tilbakemelding (β =.18, p < .001,) i tillegg til sosial støtte (β =.27, p < .001) hadde positiv sammenheng med jobbtilfredshet. Jobbkarakteristikkene forklarte 20.77% av variansen i jobbtilfredshet. Sosial støtte forklarte 2,75% inkrementell varians i jobbtilfredshet etter at jobbkarakteristikkene var blitt gjort rede for. En positiv sammenheng mellom sosialt støttende klima (organisasjonsnivå) og jobbtilfredshet ble funnet (β =.73, p < .001), men dette ga ingen økt forklaringsverdi på jobbtilfredshet. Det ble også funnet signifikante interaksjonseffekter mellom sosialt støttende klima og jobbkarakteristikkene (ferdighetsutnyttelse *støtteklima (β = -.09, p < .05), tilbakemelding*støtteklima (β = -.052, p < .05) og autonomi*støtteklima (β = -.056, p < .05) ) i forklaringen av jobbtilfredshet, men heller ikke disse økte forklaringsverdien. Resultatene indikerer at sosialt støttende klima ikke forklarer jobbtilfredshet utover jobbkarakteristikkene og sosial støtte, og heller ikke styrker forholdet mellom jobbkarakteristikkene og jobbtilfredshet.en_US
dc.format.extent1236131 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectJobbkarakteristikkereng
dc.subjectsosial støtteeng
dc.subjectjobbtilfredsheteng
dc.subjectklimaeng
dc.subjectflernivåanalyseeng
dc.titleEt sosialt perspektiv på jobbdesign. Kan sosialt støttende klima moderere forholdet mellom jobbkarakteristikkene og jobbtilfredshet?eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK360
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999eng
fs.subjectcodeMAPSYK360


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel