Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDåvøy, Grethe Myklestul
dc.date.accessioned2006-06-08T11:06:11Z
dc.date.available2006-06-08T11:06:11Z
dc.date.issued2005eng
dc.identifier.isbn82-8088-462-9 (electronic version)eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/1250
dc.description.abstractPurpose and problem: Different operating room nurses possess different knowledge. When we meet operating room nurses, we see that the way they do their job can vary from one operating nurse to another. The professional skill often shows in unusual and irregular situations. One has to make a choice of which professional judgement to use. The judgements of these decisions can be described to be both good and bad. Professional judgement comes in as a keyword, because good professional judgement has “the best way” as its goal. The experienced operating nurses use their professional judgement in different contexts. They show their experienced knowledge by combining their own professional judgement with practice and theoretical knowledge, in their work. They master procedures and regulations, and at the same time acknowledge situations where these rules and regulations do not give the best result in treatment. Not all nurses have this quality. Especially the newly educated and inexperienced nurses lack this “action competence”. The goal of this master thesis is to figure out the reasons behind this “action competence”, with regards to developing it further. This has lead to the following problem for discussion: “How does an operating room nurse develop their professional judgement, and how does this show in their work as operating nurses? Method and theory: This is a quantitative study, where the”Quantitative research interview“ is used as method. Two larger hospitals in Norway and 9 interviewed persons have been strategically chosen. An interview guide was used as an opening of the interviews. Eight out of nine interviews was recorded on tape. The theorists used have mainly their background in the phenomenology tradition. Phenomenology and hermeneutics are traditions that have influenced this thesis. Results and conclusion: Professional judgment is an important part of an experienced operating room nurse’s “action competence”. When the best treatment shall be given, we cannot forget the use of a good professional judgment. The use of professional judgment can, in some situations, even be lifesaving. Time will always limit the use of the individual judgment and the care. This is an important conclusion in today’s Norwegian Health Service (Norway have a public health care system), where efficiency with respect to treatment per funding is the main goal. Should we instead have asked the question: “What will be the quality of the health care services given the money funded?” But there is never a question of quality, and as such the professional judgment will loose.en_US
dc.description.abstractHensikt og problemstilling: Ulike operasjonssykepleiere har ulik kunnskap. I møte med operasjonssykepleiere er måten den enkelte handler på ofte forskjellig fra en annens måte og handle på. Den faglige dyktigheten viser seg ofte i situasjoner ”som kan være annerledes”. En står overfor valg i forhold til de avgjørelser en tar når det gjelder handling. Bedømmelsene av disse handlingene blir ofte beskrevet som bra eller mindre bra. Det faglige skjønn kommer inn som et nøkkelord, fordi et godt skjønn har ”det beste” som mål. De erfarne operasjonssykepleierne bruker sitt faglige skjønn i de ulike kontekster. De kan sitt fag ved å vise i handling at teoretisk og praktisk viten er vevd sammen til noe som er kunnskap i handling. De mestrer prosedyrer og regler, men vet også når disse ikke er tilstrekkelig for å kunne gi den beste behandling. Ikke alle innehar disse kvalitetene. Særlig de nyutdannede og uerfarne mangler denne handlingskompetansen. Målet med oppgaven er å finne ut hva som ligger bak denne handlingsdyktigheten, med tanke på utvikling og videreutvikling. Dette har resultert i følgende problemstilling: Hvordan utvikler operasjonssykepleierne det faglige skjønn, og hvordan kommer det til uttrykk på en operasjonsavdeling? Metode og teori: Undersøkelsen er kvalitativ. Det ”Kvalitative forskningsintervju” er metoden. To større sykehus i Norge og 9 intervjupersoner er valgt ut strategisk. En intervjuguide ble brukt som utgangspunkt for intervjuene. Åtte av ni intervjuer ble tatt opp på bånd. Teoretikere som er brukt har i hovedsak sin bakgrunn i den fenomenologiske tradisjonen. Fenomenologi og hermeneutikk er tradisjoner som setter preg og spor i oppgaven. Resultater og konklusjon: Det faglige skjønn er en viktig del av en erfaren operasjonssykepleiers handlingskompetanse. Når den beste behandling skal gies, kommer vi ikke utenom bruk av det gode faglige skjønnet. Sågar kan bruk av skjønn være livreddende. Tiden setter begrensning for utøvelse av skjønn og bedre pleie. I dagens helse-Norge, der ”helse for vær krone” er målet er dette en viktig konklusjon. Kanskje kunne vi heller spurt: Hvilken kvalitet får vi for de kronene vi bruker på helse? Men det spørres ikke etter kvalitet, men kvantitet i dagens samfunn, og der taper skjønnet. Undersøkelsen viser hva som kjennetegner et faglig skjønn, hvordan dette kommer til uttrykk i operasjonssykepleien, og noen betingelser som må være til stede for at skjønnet skal utvikles.no_NO
dc.format.extent709261 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleFaglig skjønn på operasjonsavdelingen. En kvalitativ studie av operasjonssykepleieres bruk og utvikling av det faglige skjønnnob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nob


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel