Elever sin bruk av forkunnskaper i faglige diskusjoner under praktisk arbeid i naturfag
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2016-06-01Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Forskning viser at elever mangler både
kunnskaper og forkunnskaper. Forskning har også
sett at elever har forkunnskaper, og at disse
er nødvendige for videre kunnskapsbygging. For
at elever skal kunne drøfte fysikk kvalitativt,
kreves det at elevene er i besittelse av
forkunnskaper som er aktuelle for temaet som
skal drøftes (Lemke, 1990; Angell et al.,
2011). Elever bruker forkunnskaper for å svare
på, eller resonnere rundt, fenomen som oppstår
i forsøk. Selv om elever ikke kommer med
korrekte resonnement og svar, uttrykker de
forkunnskaper som læreren kan ha nytte av for å
kunne kartlegge, og bedre tilrettelegge
undervisningen. Jeg ønsket å finne kjennetegn
på situasjoner som kan beskrive hvordan en kan
se forkunnskaper komme i bruk hos elevene,
hvordan forkunnskapene kommer til uttrykk i
faglige diskusjoner, og hvilke situasjoner som
fikk elevene til å bruke forkunnskapene, og
hvordan de ble brukt. Studiet ble gjennomført
med en kvalitativ metode på videomaterialet av
ni elever, fordelt på tre grupper, som utførte
ni elevøvinger. På hver av gruppene var det en
elev som hadde kamera på seg.
Veiledningsamtalene i forbindelse øvelsene
bestod av en lærer og en forsker.
Gjennom analysen ble det identifisert tre
element som trigger elevene til å uttrykke sine
forkunnskaper: spørsmål, påstander og
observasjoner. Forkunnskapene, eller mangelen
på disse, kommer til uttrykk gjennom elever
sine resonnement for å forklare observasjoner
eller fenomen på en naturvitenskapelig måte.
Når elevene besvarer læreren og/eller
medelevene med et, eller få, ord (faktum), gir
det ikke så god innsikt i elevene sine
forkunnskaper, eller mangelen på disse.
Analysen viste at de gangene elevene
resonnerte, skjedde dette på en letende,
avklarende eller konkluderende måte. Når
elevene resonnerte konkluderende, ble denne
resonneringen trigget av at læreren eller
forskeren kom med en (faglig korrekt) påstand.
Det er foreslått i slutten av
diskusjonskapittelet at videre forskning kan
med fordel se om typen resonnering avhenger av
om læreren stiller spørsmål, kommer med en
påstand, eller inntar enn rolle hvor det
argumenteres mot eleven, slik at eleven må
argumentere for den naturvitenskapelige
oppfatningen han har.
Publisher
The University of BergenCollections
Copyright the Author. All rights reserved