Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSakariassen, Hilde
dc.date.accessioned2016-08-25T09:26:53Z
dc.date.available2016-08-25T09:26:53Z
dc.date.issued2016-05-16
dc.date.submitted2016-05-16eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/12685
dc.description.abstractVi lever i et samfunn der digitale medier har blitt helt vanlig, og sosiale medier har hatt en særlig fremvekst og økt popularitet. Mens rundt 90 % av ungdommer og unge voksne brukte et nettsamfunn i løpet av en gjennomsnittsuke i 2011, var snittet for de som er eldre langt lavere. Det er flere som peker på en tendens der de ser at tenåringer og unge voksne har innlemmet digital kultur og sosiale medier i livene sine i lang større grad enn generasjoner som vokste opp i pre-digitale tider, og at både bruk og opplevelse av medier vil være farget av våre digitale forutsetninger. Nettdating er en type sosialt medium som i likhet med andre har hatt enorm vekst, men nettdating har også hatt mer tvilsomt rykte enn andre sosiale medier. Det har gått fra å være noe som ble benyttet av visse typer mennesker; sosiale tapere og de som ikke greier å finne kjærlighet på vanlig" vis, til å bli det "vanlige viset". Vi vet lite om nettdating som skjer i Norge, men fra internasjonale studier er det vist at det har en særlig fokus på selvpresentasjon. Grunnen til det er at nettdating bruker stort sett match-funksjoner som ikke er tilknyttet navn eller sosiale nettverk, og i stedet blir koblinger gjort ut fra elementer i selvpresentasjonen, som da blir mer sentral og må systematisert i større grad. Selvpresentasjon er en naturlig del av alle sosiale samhandlinger og dermed er det spesielt interessant å følge bruken av dette inn i digitale medier. Da får vi se møtepunktet der mennesker med sine egne digitale forutsetninger og holdninger møter teknologien, og der et fenomen som er en naturlig del av å være menneske skal utføres digitalt med de begrensingene og muligheten som finnes der. "Hva er sammenhengen mellom alder, våre digitale forutsetninger og syn på nettdating? Og hvordan blir selvpresentasjon i nettdating farget av dette?" Denne problemstillingen vil belyses ved å intervjue kvinnelige nettdatere i to ulike aldersgrupper som er valgt med tanke på at de er på ulike sider av et digitalt skille 18-25 år og 45+ år. Svarene mellom de to gruppene vil sammenlignes i et forsøk på å se spor av dette skillet, og hvordan det i så fall utarter seg.en_US
dc.format.extent3049951 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectnettdatingeng
dc.subjectdigitalt skilleeng
dc.subjectsosiale mediereng
dc.subjectdigital innvandrereng
dc.subjectdigital innfødteng
dc.subjectselvpresentasjoneng
dc.subjectkvalitativ metodeeng
dc.titleI nettdatingens alder - en studie av digitale forutsetninger og syn på nettdating på tvers av det digitale skilleteng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116eng
fs.subjectcodeMEVI350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel