Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnudsen, Benedicte Moldestad
dc.date.accessioned2016-09-01T08:54:12Z
dc.date.available2016-09-01T08:54:12Z
dc.date.issued2016-05-17
dc.date.submitted2016-05-17eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12712
dc.description.abstractAs of 2016, due to globalization, cross- cultural contact and communication are at an all-time high. Therefore, it is important that education prepares pupils for the increased interconnectedness of the world, and as a result, the culturally complex society of which they are part. In order to communicate effectively and appropriately in intercultural situations, pupils need to develop intercultural communicative competence (Byram, 1997). This type of competence comprises intercultural knowledge, skills and attitudes. Thus, the development of this type of competence is a complex educational aim, and an enormous field of study. In foreign language teaching in Norway, the education of pupils is highly influenced by the material in textbooks, thereof tasks, which hold a central place in current language acquisition and pedagogy. Therefore, this master's thesis in English didactics considers how textbook tasks in the subject of English in VG1 potentially promote the development of intercultural communicative competence. The research has been carried out by investigating parts of three textbooks which are produced in Norway and designed to fit the curricula of The Knowledge Promotion 2006/13. The investigation shows that although the tasks do carry potential in relation to developing pupils' intercultural communicative competence, there is still room for improvement when it comes to creating tasks which are better suited to promote this type of development.en_US
dc.description.abstractDet er et faktum at engelsk er blitt et verdensspråk. Som følger av denne utviklingen behøver elever i 2016 og årene fremover god kompetanse i engelsk for å kunne kommunisere med mennesker både i personlige, faglige or yrkesmessige sammenhenger, både innad i egne og i møte med fremmede kulturer. For å være i stand til dette er man avhengig av å utvikle interkulturell kommunikativ kompetanse, som kort kan defineres som evnen til å kommunisere effektivt og passende i interkulturelle situasjoner, basert på interkulturell kunnskap, ferdigheter og holdninger. Ifølge læreplanen for fremmedspråk i Kunnskapsløftet 2006/13 skal «kommunikative ferdigheter og kulturell innsikt fremme økt samhandling, forståelse og respekt mellom mennesker med ulik kulturbakgrunn», og «slik ivaretar språk- og kulturkompetanse det allmenndannende perspektivet» (LK06/13). Selv om utvikling av interkulturell kompetanse er et fokus i styringsdokumentene, viser undersøkelser at kulturelle aspekter ikke nødvendigvis er et fokus i produksjonen av lærebøker. Dette er problematisk ettersom læreboken fortsatt står sterkt i den europeiske skolehverdagen, og er kilden til de fleste tekster og oppgaver som jobbes med i skolen. I tillegg antydes det av andre studier at heller ikke lærerne selv er tilstrekkelig opptatt av den interkulturelle dimensjonen av språkundervisning. Det er derimot bred enighet blant forskere om at skjønnlitterære tekster kan gi elever innblikk i både fremmede og egne kulturer, samt forholdet mellom disse, og at slike tekster derfor er spesielt godt egnet i undervisning rettet mot utvikling av interkulturell kompetanse. En slik oppfatning er basert på at skjønnlitterære tekster er autentiske uttrykk fra engelskspråklige kulturer, at denne typen tekster ofte tiltaler og påvirker elvene på et dypere, og mer emosjonelt nivå enn sakprosatekster, og medbringer derfor større sjanse for å påvirke elevenes holdninger. Som følger av dette dreier denne masteroppgaven seg om å belyse hvordan oppgaver tilknyttet skjønnlitterære tekster i lærebøker brukt i engelskfaget i VG1 kan bidra til økt utvikling av interkulturell kompetanse hos elever. Selv om det å lese tekster i seg selv kan bidra til økt interkulturell kompetanse, er det ofte oppgavene som dikterer den videre prosessen i læringsarbeidet, og som kan forsterke en slik prosess. Resultatet av forskningen viser at endel oppgaver tilknyttet skjønnlitterære tekster kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse, men at det det fortsatt finnes rom for forbedring.en_US
dc.format.extent1484967 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleTextbook tasks and the development of ICC in the EFL-classroom. How do textbook tasks in the subject of English in VG1 potentially promote the developmentof intercultural communicative competence?eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Engelsk
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.humordAndrespråkno
dc.subject.humordLærebøkerno
dc.subject.nus711124eng
dc.subject.keywordSecond language acquisitioneng
fs.subjectcodeENG350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel