Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPanchenko, Olena
dc.date.accessioned2016-09-08T08:25:52Z
dc.date.available2016-09-08T08:25:52Z
dc.date.issued2016-05-24
dc.date.submitted2016-05-24eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/12752
dc.description.abstractThis master thesis is based on the project Reading and spelling skills among inmates in Norwegian prisons" (Jones, 2012), where the level of reading and spelling skills of the Norwegian inmates was assessed using questionnaires and standardized tests. The purpose of the following study was to investigate the connection between students' self-reported and measured level of reading and spelling skills, compared to the ones of inmates. The students' self-reported assessments were gathered using questionnaires. Their actual reading and spelling skills were examined using a test battery. The test battery was mainly based on Lese- og skriveprøver for studenter på høyskole- og universitetsnivå (Strømsø, Hagtvet, Lyster, og Rygvold, 1997) and a reading test by Handal (1964). Data were gathered from 67 students in first year's university programs during the autumn of 2015. The connection between students' self-reported assessments and the results from the test battery were compared to data gathered from inmates. The findings showed that self-reported assessments of reading and spelling skills were moderately correlated to test results in both data samples. However, the students' correlation coefficients were higher than the ones of inmates, which showed that students perceived their own reading and spelling skills more realistically.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven bygger på prosjekt «Lese- og skriveferdigheter blant innsatte i norske fengsel» (Jones, 2012) hvor en har undersøkt innsatte sine lese- og skriveferdigheter ved hjelp av både spørreskjema og standardiserte prøver. Hensikten med den følgende studien var å undersøke samsvar mellom studentenes selvrapportering og målte lese- og skriveferdigheter sammenlignet med de innsatte. Studentene sine egenvurderinger ble samlet inn ved hjelp av et spørreskjema. Deres lese- og skriveferdigheter ble undersøkt ved hjelp av et testbatteri tilsvarende det som ble benyttet blant de innsatte. Testbatteriet baserer seg hovedsakelig på Lese- og skriveprøver for studenter på høyskole- og universitetsnivå (Strømsø, Hagtvet, Lyster, og Rygvold, 1997) og en lesetest av Handal (1964). Høsten 2015 ble det samlet inn datamateriale fra 67 studenter som gikk på førsteårsstudier. Samsvar mellom studentene sine selvrapporteringer og resultater fra testbatteriet ble sammenlignet med data fra utvalget av innsatte. Resultater viste moderate signifikante korrelasjoner mellom selvrapportering av lese- og skrivevansker og resultater av noen deltester i begge utvalgene. Korrelasjonskoeffisientene var likevel høyere hos studentgruppen, noe som tyder på at studentene hadde et mer realistisk bilde av egne lese- og skriveferdigheter.en_US
dc.format.extent928192 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectLeseferdighetereng
dc.subjectSkriveferdighetereng
dc.subjectLesevanskereng
dc.subjectSkrivevanskereng
dc.subjectSpråkeng
dc.subjectSelvrapporteringeng
dc.subjectStudentereng
dc.subjectInnsatteeng
dc.subjectFengseleng
dc.subject.meshReadingeng
dc.subject.meshLanguage Testeng
dc.subject.meshWritingeng
dc.subject.meshPrisonseng
dc.subject.meshStudentseng
dc.titleSammenheng mellom selvrapporterte og målte lese- og skriveferdigheter hos et utvalg av studenter og innsatteeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.localcodeLOGO345
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus799999eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
fs.subjectcodeLOGO345


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel