Show simple item record

dc.contributor.authorHelland, Knuteng
dc.date.accessioned2006-06-22T09:02:30Z
dc.date.available2006-06-22T09:02:30Z
dc.date.issued2002-09eng
dc.identifier.issn1503-0946 (Print ISSN)eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/1428
dc.description.abstractThere has always been a strong symbiotic relation between sport and the mass media in contemporary society.2 Nevertheless, the role of the mass media has been a neglected topic within sports research in Norway. Likewise, sport has also been a neglected topic within media research. As the research project Sport, Media and Journalism – With the Norwegian National Football Team to the European Championship progressed, I found it necessary to analyse what I have termed “the original symbiosis” between the mass media and football, which emerged in England during the second half of the 1800s. Thanks to industrialisation, people now had money and spare time, thus making it possible to engage in leisure activities and entertainment, such as football and the mass media. This symbiosis between the mass media and football implied that football helped sell newspapers, while the newspapers promoted the emerging football industry. Most of the features we see today in the relation between sport and media are evident in this original symbiosis.en
dc.description.abstractI norsk sammenheng har massemedienes rolle lenge vært neglisjert i sportsforskningen, og sport og idrett som samfunns- og mediefenomen har lenge vært neglisjert i medieforskningen. Denne neglisjeringen har funnet sted til tross for den sterke symbiotiske relasjonen mellom sporten og massemediene i dagens samfunn. Etter hvert som mitt forskningsprosjekt Sport, medier og journalistikk – Med landslaget til EM skred frem ble det nødvendig å analysere det jeg har kalt den opprinnelige symbiosen mellom massemedier og fotball. Denne tok form i England i siste halvdel av 1800-tallet. Industrialiseringen ga folk penger og fritid, som blant annet ble brukt til masseunderholdningstilbud (fotball) og masse-medier (presse). Den opprinnelige symbiosen mellom massemediene og fotballen består i at fotball solgte aviser, og avisene promoterte fotballindustrien. De fleste av de trekkene vi i dag ser i forholdet mellom sport og medier viser seg i denne opprinnelige symbiosen. Dette er tema for den foreliggende rapporten.no
dc.format.extent74884 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherStein Rokkan Centre for Social Studieseng
dc.relation.ispartofseriesNotatno
dc.relation.ispartofseries11-2002no
dc.titleDen opprinnelige symbiosen mellom fotball og pressenob
dc.typeWorking papereng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nob


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record