Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRydland, Kjartan Hordvik
dc.date.accessioned2016-12-27T08:28:23Z
dc.date.available2016-12-27T08:28:23Z
dc.date.issued2016-11-21
dc.date.submitted2016-11-21eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15265
dc.description.abstractIn this thesis I explore teachers' cognitions on pronunciation among lower secondary teachers of English as a Foreign language. Where the audiolingual method focused on correct' pronunciation and imitation, communication has now become the means and the goal for language teaching in didactic theory and national curriculums. Furthermore, findings within linguistic research have sown doubts concerning the efficacy of making the learners sound like native english speakers, or if there are other aspects that need addressing in order to improve the learners' communicative abilities. Experiments indicate that proper use of intonation and stress in spoken language has just as big a role in communication as correct pronunciation of single phonemes and nonnative english speakers' ability to sound as a native speaker. My goal has been to investigate what teachers consider it important to work with when teaching pronunciation, how they wish to work with it, and the goals they set for their pronunciation teaching. To this end, I interviewed four English teachers and conducted a survey with respondents from several places in the country. The results show that pronunciation teaching is to a large extent thought of as correcting learners' speech, with a focus on phonemes. This is for the most part done through imitation exercises, which narrows down the alternatives. For some this entails the use of older methods, while others avoid teaching pronunciation altogether in order to ensure that participation is as agreeable possible. There seems to be an unused potential for recognising situations where one might work with pronunciation without seeing it as a corrective endeavour, and where the effects which different aspects of pronunciation can have on communication are highlighted. This necessitates a conception of pronunciation learning as an unfinished process where learners always have a potential for development.en_US
dc.description.abstractI denne masteroppgåva undersøkjer eg lærarkognisjon knytt til engelskuttale hjå ungdomsskulelærarar. Der den audolingvale metoden fokuserte på korrekt' uttale og imitasjon, har no kommunikasjon blitt middelet såvel som målet for språklæring ifølge styringsdokumenter og nåværende perspektiver i språkdidaktisk teori. Vidare har funn innafor lingvistisk forsking sådd tvil kring korvidt ein bør fokusere på at elevar skal høyres ut som morsmålsbrukarar av engelsk, eller om det er andre aspekt ein bør sjå nærare på dersom ein ynskjer å gjere elevane betre til å kommunisere. I denne samanheng tydar fleire eksperiment på at effektiv bruk av intonasjon og rytmemønster i språket speler ei vel så stor rolle i kommunikasjon, som korrekt uttale av fonem og framandspråksbrukarar si evne til å høyres ut til dømes som ein brite eller amerikanar. Eg har hatt som mål å undersøkje kva lærarar tykkjer er viktig å jobbe med i høve til uttale, korleis dei ynskjer jobbe med dette, og kva mål dei set for eiga uttaleundervisning. Til dette formål gjennomførte eg intervju med fire engelsklærarar og ei spørjeundersøking med respondentar frå ulike delar av landet. Resultata viser at uttaleundervisning i stor grad blir oppfatta som korrigering av fonem, ofte gjennom imitasjon, noko som snevrar inn alternativa for lærarane. For nokre fører dette dei til å halde på eldre tilnærmingar, medan andre helst unngår å handsame uttale i engelskfaget for å gjere det behagelig for elevane å delta. Det virkar som om det er eit ubrukt potensiale i å kjenne att situasjonar der ein kan jobbe med uttale på måtar som ikkje føreset at nokon har uttaleproblem. Ein måte å gjere dette kan vere å fokusere på den kommunikative effekten ulike aspekt av uttale har. Dette føreset at ein kan tenkje på utvikling av uttale som ein uavslutta prosess der ein alltid har høve til å gjere seg betre forstått.en_US
dc.format.extent2679959 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectCLTeng
dc.subjectpronunciationeng
dc.subjectfocus on formeng
dc.subjectteacher cognitioneng
dc.subjectEFLeng
dc.titleIntegrating pronunciation and meaning: Teacher cognition on pronunciation teaching in the EFL classroom against the backdrop of communicative language teachingeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMaster i Engelsk
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.description.localcodeENG350
dc.subject.humordSpråktilegnelseno
dc.subject.humorddigital læringno
dc.subject.humorddigital kompetanseno
dc.subject.nus711124eng
dc.subject.keyworddigital learningeng
dc.subject.keyworddigital competenseeng
dc.subject.keywordsecond language acquisitioneng
fs.subjectcodeENG350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel