Ledet selvhjelp i Vekst- og mestringsprosjektene
dc.contributor.author | Johnsen, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2017-05-24T14:49:03Z | |
dc.date.available | 2017-05-24T14:49:03Z | |
dc.date.issued | 2008-12-11 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/15901 | |
dc.description.abstract | Studien omhandler fenomenet ledet selvhjelp i de såkalte Vekst- og mestringsprosjektene. Prosjektene finansieres av Opptrappingsplanen for psykisk helse og drives av Mental Helse Kompetanse. Gruppene er et tilbud til unge mennesker med psykisk uhelse som har vanskeligheter med å komme seg i arbeid eller utdanning. Ledet selvhjelp er et motsetningsfullt begrep. Rene selvhjelpsgrupper igangsettes av mennesker med et felles problem og er derfor karakterisert av flat struktur og erfaringskompetanse. Ledere innfører derimot en mer hierarkisk gruppestruktur. Særlig ledere med fagbakgrunn eller med sterke institusjonelle bindinger kan hemme selvhjelpsaspektet ved å innføre fagkompetanse på bekostning av deltakernes brukerkunnskap. Studien analyserer forholdet mellom ledelse og selvhjelp i Vekst- og mestringsprosjektene, og hvilke opplevelser deltakerne har av virksomheten i gruppene. | en_US |
dc.format.extent | 1874011 bytes | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.title | Ledet selvhjelp i Vekst- og mestringsprosjektene | eng |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2017-05-24T14:44:52Z | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved. | en_US |
dc.description.localcode | AORG350 | |
dc.description.localcode | MASV-AORG | |
dc.subject.nus | 731111 | eng |
fs.subjectcode | AORG350 |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Department of Government [443]