Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFylling, Tora Zwerg
dc.date.accessioned2017-06-29T08:14:28Z
dc.date.available2017-06-29T08:14:28Z
dc.date.issued2017-06-27
dc.date.submitted2017-06-26T22:00:11Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16121
dc.description.abstractPeople with disabilities constitutes about 15% of the world population, in addition to that it is estimated that between 110 and 190 million of these people har significant difficulties in functioning normally. They therefore need support and help from caregivers as well as the community around them. Violence and abuse against disabled children, is in spite of the conventions, legislation and other implemented practices a major social problem in many parts of the world. My masterthesis builds on a literature review, a scoping study, which includes empirical studies published between 2007-2016. The databases that is used is Web of Science, ERIC and PsycINFO. Overall, 21 articles met the inclusion criteria and represent the data in this study. The main objective of this study has been to examine what we know from various literature and empirical research on the topic of violence, abuse and disabled children. This has been done by examining whether disabled children have a higher risk of being exposed to violence and abuse, the concequenses of such incidents for this group of children, if the research is concerned with disabled children as a legal person, interventions that are considered helpful and the advices given to the practice field and further research. A rights perspective, and development- and trauma psychology is used as a theoretical framework for understanding and interpretation of findings. The analysis of the data is undertaken by the principles of thematic analysis. My literature study shows that children with disabilities are at greater risk of being exposed to violence and abuse. Examples of what can help increase the hidden numbers of this problem are isolation from society and too high levels of reporting suspected violence and abuse. Traits of the child, parents, social and cultural attitudes of the community, and poor follow-up of disabled children’s rights are considered as risk factors. The literature suggests teaching professionals,en_US
dc.description.abstractPersoner med funksjonsnedsettelser utgjør omtrent 15% av verdens befolkning. I tillegg anslås det at mellom 110 og 190 millioner av disse menneskene har betydelige vansker med å fungere normalt. De er derfor avhengige av støtte og hjelp fra omsorgspersoner men og samfunnet rundt dem. Vold og overgrep mot funksjonshemmede barn, er på tross av konvensjoner, lovverk og annen implementert praksis et stort samfunnsproblem over store deler av verden. Masteroppgaven min er en litteraturstudie, en scoping studie, som inkluderer empiriske studier publisert mellom 2007-2016. De databasene som er benyttet i denne forbindelse er Web of Science, ERIC og PsycINFO. Totalt 21 artikler oppfylte inklusjonskritene som utgjør studiens datamateriale. Studiens hovedmål har vært å undersøke hva vi vet fra empirisk forskning om temaet vold, overgrep og funksjonshemmede barn. Dette har blitt gjort ved å undersøke hva empirisk forskning sier om funksjonshemmede barn og risiko for å bli utsatt for vold og overgrep, hvilke følger og konsekvenser slike hendelser har for denne gruppen barn, om forskningen er opptatt av funksjonshemmede barn som rettssubjekt, hvilke intervensjoner som anses som hjelpsomme for denne gruppen barn og hvilke råd som gis til praksisfeltet og videre forskning. Rettighetsperspektiv og utviklings- og traumepsykologi er brukt som teoretisk ramme for forståelse og fortolkning. Analysene av datamaterialet er foretatt etter prinsippene for tematisk analyse. Litteraturstudien min viser at funksjonshemmede barn har høyere risiko for å bli utsatt for vold og overgrep, i tillegg til at praksis for hjelp i ettertid viser seg å være for dårlig. Eksempler på hva som kan bidra til at mørketallene for denne problematikken øker er isolering fra samfunnet og for høy terskel for rapportering ved mistanke om vold og overgrep. Trekk ved barnet, foreldre, samfunnets sosiale og kulturelle holdninger, samt dårlig oppfølging av funksjonshemmede barns rettigheter anses som risikofaktorer. Litteraturen foreslår undervisning av fagpersonell og funksjonshemmede barn og styrking av rettigheter som strategier for forebygging.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectFunksjonshemmede
dc.subjectFunksjonshemning
dc.subjectBarn
dc.subjectVold
dc.subjectOvergrep
dc.subjectIntervensjon
dc.subjectRettigheter
dc.subjectutvikling- og traumepsykologi.eng
dc.subjectfunksjonshemmede barns rettighetereng
dc.subjectvold og overgrepeng
dc.subjectFunksjonshemmede barneng
dc.titleFunksjonshemmede barn - vold og overgrep. En litteraturstudie.eng
dc.title.alternativeDisabled children - violence and abuse. A literature study.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-26T22:00:11Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106eng
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel