Learner involvement related to intercultural competence and Bildung: A comparative study of literary texts and tasks in textbooks for upper secondary school
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/16334Utgivelsesdato
2017-06-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedmålet med denne oppgaven er å undersøke de litterære oppgavene i fire ulike lærebøker i engelsk i den videregående skolen, Targets, Access to English, Tracks og Skills. To av lærebøkene er knyttet opp mot studieforberedende program, mens de to siste følger yrkesfaglig utdanningsprogram. Det er viktig å merke seg at de ulike studieretningene i den videregående skolen følger de samme kompetansemålene og har den samme læreplanen. På tross av at digitale hjelpemidler blir stadig mer brukt i undervisningen, blir læreboken, ifølge forskning, fremdeles ansett som å være det viktigste verktøyet for læreren i klasseromsundervisningen. Videre vil denne studien undersøke om mulighetene for å fremme det personlige engasjementet til studentene i tråd med teorier om interkulturell kompetanse og Bildung. Den andre delen av denne studien undersøker forskjeller i fokus på litteratur i henholdsvis studieforberedende program og yrkesfaglig utdanningsprogram. Det er blitt foretatt en kvantitativ undersøkelse av hvor mange litterære oppgaver som finnes i hver lærebok, samt hvor mange litterære tekster det finnes i hver lærebok sammenlignet med antall sider i lærebøkene. Deretter er det gjort en kvalitativ analyse av de litterære oppgavene, de er blitt tolket og kategorisert i samsvar med Klafki’s teorier om Bildung: materiale, formale og kategoriale. Senere ble noen oppgaver valgt ut for å redegjøre for hvordan de tre ulike konseptene er forstått i oppgaven. Det kategoriale aspektet av Bildung er vektlagt, og diskutert grundig, siden denne type Bildung var den ideelle for denne oppgaven, i forhold til det personlige engasjementet til studentene. Hovedtendensene i funnene viser at når det gjelder de litterære oppgavene så er adskillig flere oppgaver knyttet til kategorial Bildung i generell studieretning i forhold til yrkesfaglig studieretning. I tillegg viser analysen at det er mer fokus på litteratur i program for studieforberedende, mens det er vesentlig mindre litteratur i yrkesfaglige utdanningsprogram.