Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelgesen, Monica Tove Vattedal
dc.date.accessioned2017-08-17T08:37:51Z
dc.date.available2017-08-17T08:37:51Z
dc.date.issued2017-06-09
dc.date.submitted2017-06-08T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16334
dc.description.abstractHovedmålet med denne oppgaven er å undersøke de litterære oppgavene i fire ulike lærebøker i engelsk i den videregående skolen, Targets, Access to English, Tracks og Skills. To av lærebøkene er knyttet opp mot studieforberedende program, mens de to siste følger yrkesfaglig utdanningsprogram. Det er viktig å merke seg at de ulike studieretningene i den videregående skolen følger de samme kompetansemålene og har den samme læreplanen. På tross av at digitale hjelpemidler blir stadig mer brukt i undervisningen, blir læreboken, ifølge forskning, fremdeles ansett som å være det viktigste verktøyet for læreren i klasseromsundervisningen. Videre vil denne studien undersøke om mulighetene for å fremme det personlige engasjementet til studentene i tråd med teorier om interkulturell kompetanse og Bildung. Den andre delen av denne studien undersøker forskjeller i fokus på litteratur i henholdsvis studieforberedende program og yrkesfaglig utdanningsprogram. Det er blitt foretatt en kvantitativ undersøkelse av hvor mange litterære oppgaver som finnes i hver lærebok, samt hvor mange litterære tekster det finnes i hver lærebok sammenlignet med antall sider i lærebøkene. Deretter er det gjort en kvalitativ analyse av de litterære oppgavene, de er blitt tolket og kategorisert i samsvar med Klafki’s teorier om Bildung: materiale, formale og kategoriale. Senere ble noen oppgaver valgt ut for å redegjøre for hvordan de tre ulike konseptene er forstått i oppgaven. Det kategoriale aspektet av Bildung er vektlagt, og diskutert grundig, siden denne type Bildung var den ideelle for denne oppgaven, i forhold til det personlige engasjementet til studentene. Hovedtendensene i funnene viser at når det gjelder de litterære oppgavene så er adskillig flere oppgaver knyttet til kategorial Bildung i generell studieretning i forhold til yrkesfaglig studieretning. I tillegg viser analysen at det er mer fokus på litteratur i program for studieforberedende, mens det er vesentlig mindre litteratur i yrkesfaglige utdanningsprogram.no_NO
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectintercultural competenceeng
dc.subjectlearner involvementeng
dc.subjectBildungeng
dc.subjectliterary texts and taskseng
dc.subjecttextbookseng
dc.titleLearner involvement related to intercultural competence and Bildung: A comparative study of literary texts and tasks in textbooks for upper secondary schooleng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-08T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i engelsk
dc.description.localcodeVID-MAUENG
dc.description.localcodeENGMAU650
dc.subject.humordLærebokanalyseno
dc.subject.humorddannelseno
dc.subject.humordAndrespråkno
dc.subject.humordTverrkulturell kommunikasjonno
dc.subject.nus711124eng
dc.subject.keywordtextbook analysiseng
dc.subject.keywordsecond languageeng
dc.subject.keywordIntercultural communicationeng
dc.subject.keywordSpråkferdighetno
fs.subjectcodeENGMAU650
fs.unitcode11-20-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel