Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIndrebø, Lena
dc.date.accessioned2017-08-21T07:26:01Z
dc.date.available2017-08-21T07:26:01Z
dc.date.issued2017-07-26
dc.date.submitted2017-07-25T22:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16372
dc.description.abstractDa jeg bestemte meg for å skrive masteroppgave i matematikkdidaktikk tenkte jeg da at omvendt undervisning ville være et spennende tema. Problemstillingen min ble som følger: Hvordan benytter elevene seg av video i forbindelse med omvendt undervisning i matematikk? Hva sier en slik bruk av video om fordeler og ulemper med omvendt undervisning i forhold til tradisjonell undervisning? Gjennom den første delen av problemstillingen så jeg på hvilke læringsstrategier elevene benyttet seg av når de så en video og gjorde en tilhørende oppgave. Jeg så også på hvilken forståelse de hadde fokus på. Gjennom den andre delen av problemstillingen diskuterte jeg om metoden omvendt undervisning kunne være årsak til noen av strategiene som elevene benyttet. Jeg diskutere hva en slik bruk av video viste om fordeler og ulemper med omvendt undervisning i forhold til tradisjonell undervisning. For å svare på problemstillingen benyttet jeg meg av observasjon og kvalitativt intervju av 4 elever fra en R2 klasse. Jeg observerte elevene se en video og løse en oppgave. Jeg intervjuet deretter elevene om hvordan de hadde tenkt gjennom oppgaven. På denne måten fikk jeg innblikk i hvilke læringsstrategier de benyttet og hvilken type forståelse de satt igjen med etter videoen. Jeg stilte også elevene noen generelle intervjuspørsmål for å få mer innblikk i hvordan de generelt benyttet seg av video og hvordan de opplevde omvendt undervisning i forhold til tradisjonell undervisning. Undersøkelsen viste både fordeler og ulemper med omvendt undervisning med tanke på hvordan elevene benyttet seg av video. Omvendt undervisning ga hver enkelt elev mulighet til å styre tempo på gjennomgangen av et nytt tema. På den måten kunne elevene ta seg den tiden de trengte til å benytte gode læringsstrategier og få en god forståelse. På en annen side var det to elever som ga meg litt inntrykk av å bare ha fokus på å lære fremgangsmåtene som presenteres i videoen. Det kunne komme av oppbygningen av videoen. Det var ikke nødvendigvis konseptet omvendt undervisning som førte til det. Det kom fram at omvendt undervisning kanskje kan være et bra alternativ i forhold til tradisjonell undervisning. Tradisjonell undervisning bærer ofte preg av mye direkte instruksjon og lite elevaktivitet. Omvendt undervisning vil også innebære dirkete instruksjon gjennom videoen. Når elevene er forberedt med en video er det kanskje lettere for dem å engasjere seg i elevaktiviteter på skolen hvor de må reflektere over kunnskapen de fikk i video.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.titleOmvendt undervisning i matematikk. En kvalitativ studie av hvordan elevene benytter seg av video komponenten av omvendt undervisning. Hva sier en slik bruk av video om fordeler og ulemper med omvendt undervisning.en_US
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-07-25T22:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikken_US
dc.description.localcodeMAT399K
dc.subject.nus753109eng
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel