Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVatnøy, Eirik
dc.contributor.authorIversen, Magnus Hoem
dc.contributor.authorSvennevig, Jan
dc.date.accessioned2017-09-20T11:49:10Z
dc.date.available2017-09-20T11:49:10Z
dc.date.issued2016
dc.PublishedVatnøy E, Iversen MHI, Svennevig J. Utspørrerne. Journalistisk strategi og forskjellsbehandling i stortingsvalget 2013. Norsk Medietidsskrift. 2016;23(3):1-25eng
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.issn0805-9535
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/16683
dc.description.abstractPolitical interviews during election campaigns are an important source of information on political parties and programs for citizens. The kind of information the interviews produce is highly dependent on the interaction between journalist and politician. This article examines the journalistic strategies that faced party leaders on NRK and TV 2 in 2013. The material consists of 17 political interviews, evaluated with models from conversation analysis in order to describe degrees of adversarialness. We compare our findings from similar studies made in 2009 and 2005. Our most important findings are that party leaders were being asked more open questions than previous years, enabling politicians to communicate their policies with a lesser degree of journalistic control. We also find that the political left and the political right are treated differently, but that the journalistic strategies are governed by incumbent/challenger-distinctions rather than a left/right-axis.en_US
dc.description.abstractPartilederutspørringer under valgkamp er en viktig kilde til informasjon om partier og programmer for norske borgere. Hva slags type informasjon som kommer frem, er i stor grad avhengig av interaksjonen mellom journalist og politiker. I denne artikkelen undersøker vi hva slags journalistiske strategier som møtte partilederne på NRK og TV2 i 2013. Materialet består av 17 partilederutspørringer, som er analysert med modeller fra en samtaleanalytisk tradisjon for å beskrive grad av responsstyring og kritisk innstilling. Vi sammenligner våre funn med funn fra lignende studier gjort i 2009 og 2005. Vi finner at partilederne i utspørringene får mange flere åpne spørsmål enn tidligere valgkamper, noe som legger til rette for at politikerne kan formidle sin politikk uten sterk responsstyring. Videre finner vi at partiblokkene forskjellsbehandles av journalistene, men basert på at journalistenes strategi for utspørringene styres av hvorvidt partilederne er i posisjon eller opposisjon, heller enn at de tilhører venstre- eller høyresiden.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherUniversitetsforlageteng
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/file/pdf/66898145/utspoerrerne_journalistisk_strategi_og_forskjellsbehandling.pdf
dc.rightsAttribution CC BY-NCeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/eng
dc.subjectpartilederutspørringereng
dc.subjectvalgkampeng
dc.subjectsamtaleanalyseeng
dc.subjectretorikkeng
dc.subjectpolitisk kommunikasjoneng
dc.titleUtspørrerne. Journalistisk strategi og forskjellsbehandling i stortingsvalget 2013eng
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.date.updated2017-09-08T11:03:45Z
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.0805-9535-2016-03-02
dc.identifier.cristin1388068
dc.source.journalNorsk Medietidsskrift
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 223265


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution CC BY-NC
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution CC BY-NC