Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Cecilie Ravndalen_US
dc.date.accessioned2017-11-02T10:17:17Z
dc.date.issued2017-09-23
dc.date.submitted2017-09-22T22:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16811
dc.description.abstractBackground: Observing movement quality is of particular importance within physiotherapy since movement quality reflects various health aspects. The ability to observe, describe, score and analyze movement quality is a skill, which requires experience and learning. Purpose: The purpose of this investigation was to explore whether students of the international, post-graduate study programme in physiotherapy, Basic Body Awareness Methodology (BBAM), improved their ability to observe, describe and score movement quality after a year of studies, using the evaluation tool Body Awareness Rating Scale – Movement Quality and Experience (BARS-MQE). Methods: Cross-sectional and longitudinal designs were used. 30 first-year students in BBAM evaluated movement quality in a video-recorded client, using BARS-MQE at the beginning (fall 2015) and after one year (fall 2016) of the BBAM study programme. A reference group of four skilled physiotherapists defined a “gold standard” of movement quality score. The curriculum of BBAM, based on conceptual, experiential and self-regulative knowledge, promoted the movement awareness learning process, and constituted the intervention in the study. Results: The investigation found less variability and more concordance in observational scores after a study period of one year. The students also scored more similar to the reference group at the second evaluation, supporting validity of their BARS-MQE scores. Conclusion: The BBAM students acquired better skills as a group in evaluating movement quality, in accordance with criteria of BARS-MQE, after a one year learning process.en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Å observere bevegelseskvalitet er spesielt viktig innen fysioterapi, da bevegelseskvalitet gjenspeiler ulike helseaspekter. Evnen til å observere, beskrive, skåre og analysere bevegelseskvalitet er en ferdighet som krever erfaring og undervisning. Hensikt: Hensikten med denne studien var å utforske om studentene ved den internasjonale videreutdanningen i fysioterapi Basic Body Awareness Methodology (BBAM) forbedret sin evne til å observere og skåre bevegelseskvalitet under videreutdanningen når de brukte observasjonskartleggingsverktøyet Body Awareness Rating Scale – Movement Quality and Experience (BARS-MQE). Metode: Tverrsnitts og longitudinell design ble brukt. 30 førsteårsstudenter på BBAM evaluerte bevegelseskvalitet på et video-opptak av en klient ved å bruke BARS-MQE ved begynnelsen av studiet (høsten 2015) og etter ett år (høsten 2016). En referansegruppe bestående av fire erfarne fysioterapeuter fungerte som gullstandard på bevegelseskvalitetsskårene. Læreplanen på BBAM er bygget på konseptuell- og erfaringskunnskap samt selv-regulerende kunnskap som er ment å fremme bevegelsesbevisstgjøring. Læringsprosessen utgjorde intervensjonen i studien. Resultat: Resultatene fra studien viste mindre variabilitet og mer samsvar av observasjonsskårene fra den første til den andre evalueringen. Studentene skåret også likere referansegruppen etter ett års studier, noe som støtter validiteten av BARS-MQE skårene. Konklusjon: BBAM studentene fikk som gruppe bedret sine ferdigheter å evaluere bevegelseskvalitet, i samsvar med BARS-MQE kriteriene, etter en læringsprosess på ett år.en_US
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectmovement observationeng
dc.subjectmovement analysiseng
dc.subjectphysiotherapyeng
dc.subject.meshPhysical Therapy Modalitieseng
dc.title«Learning to Evaluate Movement Quality using Body Awareness Rating Scale - Movement Quality and Experience» A Comparison of Students´ Observational Scoresen_US
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-22T22:00:03Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i fysioterapivitenskap
dc.description.localcodeFYSTD395
dc.subject.nus761901eng
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
fs.subjectcodeFYSTD395
fs.unitcode13-26-00
dc.date.embargoenddate2019-06-14


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel