Fører omvendt undervisning til høyere læringsutbytte?
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2017-12-20Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Omvendt undervisning blir mer og mer populært. Omvendt undervisning er en
undervisningsmetode hvor gjennomgangen av nye temaer gjøres ved at elevene ser en
videoforelesning hjemme, når eleven kommer på skolen vil fokuset være på å arbeide med
forskjellige typer oppgaver under veiledning av læreren og medelever. Det jeg har ønsket å
undersøke er om omvendt undervisning fører til at eleven får høyere læringsutbytte enn ved
tradisjonell undervisning. For å svare på dette vil jeg finne ut om elever som tar praktisk
matematikk i vg1 får bedre resultat på en kapittelprøve og en heldagsprøve ved omvendt
undervisning enn ved tradisjonell undervisning.
Denne studien er en kvasieksperimentell studie hvor jeg sammenligninger to klasser som har
omvendt undervisning og to klasser som har tradisjonell undervisning. Elevene som hadde
omvendt undervisning så en video hjemme og jobbet med oppgaver på skolen, mens elevene
som hadde tradisjonell undervisning hadde teorigjennomgang på skolen og jobbet med
oppgaver hjemme. For å sammenlikne gruppene så hadde alle elevene en test før
eksperimentet startet, når eksperimentet var slutt hadde de en ny prøve og tre måneder etter at
eksperimentet var ferdig hadde de en siste prøve.
Eksperimentet viste at det var ingen signifikant forskjell på prøveresultatene for de to
gruppene, verken på prøven rett etter at eksperimentet var avsluttet eller på prøven som var tre
måneder etter at eksperimentet var ferdig.
Publisher
The University of BergenCollections
Copyright the Author. All rights reserved