Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLundhaug, Mirjam
dc.date.accessioned2018-01-30T09:37:47Z
dc.date.available2018-01-30T09:37:47Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2018-01-29T23:00:03Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17296
dc.description.abstractThis master's thesis is about pedagogical management, interaction and knowledge management in high school. The main investigation has been around headmasters. The investigation topic is: How do headmasters who have been recognised as good leaders work? My starting point was a curiosity about how managers can facilitate knowledge management in order to get motivated employees and better results. I have therefore investigated how headmasters, who are rewarded for creating a good working environment, work to get good interaction and well defined knowledge management processes among school staff. "Good leaders" in this thesis refer to leaders who are perceived as good both by the staff team and by their supervisors. In other words, the "good leader" must be perceived as good both by the subordinates and the owners, both referring to the organisation chart. The project is carried out in the framework of a socio-cultural perspective within pedagogy and it has been given a constructivist approach within the research field. The research is qualitative and the data consists of semistructured interviews with four headmasters in high school. In the analysis I focused on five main findings. These were how the headmasters could demonstrate availability, culture, interaction, complicity and well being. After discussing these factors, I have concluded that two factors were particularly prominent; good leaders show availability and a caring attitude towards employees.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om pedagogisk ledelse, samhandling og kunnskapsutvikling i videregående skole. Jeg har forsket på skoleledere, og problemstillingen for oppgaven er: Hvordan jobber rektorer som betegnes som gode ledere? Mitt utgangspunkt var en nysgjerrighet på hvordan ledere kan legge til rette for kunnskapsutvikling og dermed kanskje få motiverte medarbeidere og bedre resultater. Jeg har derfor undersøkt hvordan skoleledere som betegnes som flinke til å skape gode arbeidsmiljø, arbeider for å få i gang gode samhandling- og kunnskapsutviklingsprosesser blant de ansatte på skolen. Med «gode ledere» mener jeg ledere som blir oppfattet som gode både av personalgruppen de leder, og av lederens leder. Den «gode lederen» må med andre ord oppleves som god både av dem som er på nivået under, og den som er på nivået over lederen i organisasjonskartet. Prosjektet er gjennomført innenfor rammene av et sosiokulturelt perspektiv på kunnskapsutvikling og har en konstruktivistisk tilnærming til forskningsfeltet. Forskningen er kvalitativ og datamaterialet består av semistrukturerte intervju med fire rektorer i den videregående skole. I analysen kom jeg frem til fem hovedfunn. Hovedfunnene var tilgjengelighet, kultur, medvirkning, samhandling og trivsel. Etter å ha drøftet disse hovedfunnene, konkluderte jeg med to mulige suksessfaktorer som gikk som en rød tråd i denne forskningen. Disse to faktorene er tilgjengelighet og omsorg. Rektorene som betegnes som gode ledere, prioriterer å være tilgjengelige for de ansatte, og viser stor grad av omsorg.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectomsorgeng
dc.subjectmedvirkningeng
dc.subjectkultureng
dc.subjectsamhandlingeng
dc.subjecttilgjengeligheteng
dc.subjectkunnskapsutviklingeng
dc.subjectpedagogisk ledelseeng
dc.titleTilgjengelighet og omsorg - to mulige suksessfaktorer i pedagogisk ledelseeng
dc.title.alternativeAvailability and caring - success factors in leadership?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-01-29T23:00:02Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395
fs.unitcode17-42-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel