Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDamskau, Hanna Øiestad
dc.contributor.authorSkog-Devlin, Lone Martinussen
dc.date.accessioned2018-06-06T07:49:13Z
dc.date.available2018-06-06T07:49:13Z
dc.date.issued2018-06-06
dc.date.submitted2018-06-05T22:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17746
dc.description.abstractÅpenhet rundt psykisk helse, og dens mulige konsekvenser, har de siste årene vært et mye debattert tema i media. Denne kvalitative studien undersøker hvordan et utvalg unge voksne opplever eksponering for andres deling om psykisk helse i sosiale medier (SoMe). Åtte elever ved videregående skoler i Bergen ble rekruttert for å besvare et semistrukturert intervju om deres opplevelser av åpenhet i SoMe. Resultatet av vår tematiske analyse viser at deltakerne opplever det å eksponeres for andres åpenhet som både nyttig og ubehagelig, avhengig av hvordan deling skjer. De forklarte at innlegg som fokuserer på negative følelser, og som virker å være delt impulsivt, kan vekke følelser som apati, frustrasjon og håpløshet. Motsatt kan innlegg som formidler god informasjon og håp være oppmuntrende og nyttige å lese. Vi diskuterer informantenes opplevelser i lys av tidligere forskning, med fokus på Banduras teori om modellæring og forskning på emosjonell smitte. Vi konkluderer med å gi noen forslag til hvordan dele om psykisk helse i SoMe på en sunn og nyttig måte.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectungdommerno
dc.subjectpsykiske vanskerno
dc.subjectpsykiske lidelserno
dc.subjectåpenhetno
dc.subjectsosiale medierno
dc.subjectpsykisk helseno
dc.titleÅ motta andres åpenhet. En kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer knyttet til åpenhet rundt psykisk helse i sosiale medier hos et utvalg unge voksne i Bergeneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-05T22:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel