Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSalbakk, Silje
dc.date.accessioned2018-06-08T09:06:53Z
dc.date.available2018-06-08T09:06:53Z
dc.date.issued2018-06-05
dc.date.submitted2018-06-04T22:00:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17756
dc.description.abstractParticipation in organized leisure activities is associated with better self concept, health, focus on school work and academic goals in adolescents. It is also associated with positive communication between adolescents and parents compared to youth that do not participate in organized activities. Academic self efficacy is related to academic motivation, academic goals and grades in school. The purpose of present study is to investigate the impact of participation in organized activities on academic self efficacy among Norwegian adolescents. Participation in organized activities and academic self efficacy are both linked to demographic variables, such as socioeconomic status. The indirect effect of organized activities in the relationship between socioeconomic status and academic self efficacy was also investigated. The sample in this cross-sectional study is a control group (n = 540, age 16- 19 years old, 55% boys) in the COMPLETE-study. It was found that 46% of the adolescents were active in one or more organized leisure activities two or more times per week. Academic self efficacy correlated positively with participation in organized activities and socioeconomic status. A bias-corrected bootstrapping technique with 5000 resamples and 95% confidence intervals was conducted. Participation in organized activities and organized sports partly mediated the effect of socioeconomic status on academic self efficacy. No indirect effect of participation in organized music, drama, group activities or individual activities was found. The findings are discussed within the framework of social capital. This study is a contribution to the research of adolescents participation in organized activities in Norwegian setting and the research of factors linking adolescents leisure actvities and academic thriving, and how these are associated with socioeconomic status.en_US
dc.description.abstractUngdom som er aktive i organiserte fritidsaktiviteter har bedre selvkonsept, bedre helse, mer fokus på skolearbeidet og tydeligere målsettinger for utdannelse enn ungdom som ikke er aktive i organiserte fritidsaktiviteter. Aktive ungdom har også mer positiv kommunikasjon med foreldrene sine, sammenliknet med ungdom som ikke deltar i organiserte fritidsaktiviteter. Akademisk mestringsforventning er tidligere vist å ha sammenheng med blant annet målsettinger for utdannelse og skolekarakterer. Formålet med studien var å undersøke betydningen av deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter på akademisk mestringsforventning blant norske tenåringer. Organiserte fritidsaktiviteter og akademisk mestringsforventning har sammenheng med bakgrunnsfaktorer, som for eksempel sosioøkonomisk status. Det ble derfor også undersøkt om deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter kunne mediere sammenhengen mellom sosioøkonomisk status og akademisk mestringsforventning. Utvalget i tverrsnittstudien er kontrollgruppe (n = 540, alder 16 – 19 år, 55% gutter) i COMPLETE-studien. Det ble funnet at 46% av utvalget var aktive i minst en organisert fritidsaktivitet to eller flere ganger per uke. Akademisk mestringsforventning hadde positiv sammenheng med deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter og sosioøkonomisk status. Bootstrapping av 5000 utvalg og 95% konfidensintervall ble benyttet for å analysere effekten av deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter som mediator. Deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter medierte delvis sammenhengen mellom sosioøkonomisk status og akademisk mestringsforventning. Sammenhengen ble også delvis mediert av organisert idrett. Deltakelse i organisert musikk, drama, gruppeaktiviteter eller individuelle aktiviteter medierte ikke sammenhengen mellom sosioøkonomisk status og akademisk mestringsforventning. Funn diskuteres med sosial kapital som teoretisk rammeverk. Denne studien er et bidrag til forskningen på deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter i norsk sammenheng, forskning på betydningen av ungdoms fritidsaktiviteter for akademisk mestring, og hvordan sosioøkonomisk status er assosiert med disse.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectsosioøkonomisk statuseng
dc.subjectakademisk mestringsforventningeng
dc.subjectOrganiserte fritidsaktivitetereng
dc.subjectungdommereng
dc.subjectsosial kapitaleng
dc.subjectmestringsforventningeng
dc.subjecttenåringereng
dc.titleBetydningen av organiserte fritidsaktiviteter for akademisk mestringsforventningeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-04T22:00:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.subject.nus761901eng
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel