Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsen, Kaja Distad
dc.date.accessioned2018-07-11T06:45:50Z
dc.date.available2018-07-11T06:45:50Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.date.submitted2018-06-26T22:00:07Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/17880
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et bidrag til den akademiske diskusjonen rundt hvordan teknologisk utvikling skaper utfordringer for tv og endringer i mediets innhold, distribusjon og funksjon. En diskusjon som har foregått siden millenniumskiftet. I nyere tid handler diskusjonen om hvordan mediet nå tilpasser seg en ny viral hverdag med tv på flere plattformer. Teksten tar for seg de norske tv-husenes digitale utvikling og hvordan flyt benyttes for å skape samspill mellom ulike plattformer, ved hjelp av en programflateanalyse som er både lineær og digital. Studien undersøker hvordan ulike tradisjonelle programleggingsteknikker og prinsipper har blitt viktigere, mindre viktig og videreutviklet i dagens sendeflater. Tradisjonelle programleggingsbegrep vedvarer og nye blir introdusert. Fokuset til de norske tv-husene har skiftet fra nøye lineær programlegging, til en samlet programkatalog og felles ‘brand’, i mål om å skape et unikt tv-univers. Håpet i dagens tv-landskap er å beholde seer innenfor de respektive tv-universene, heller enn på den enkelte kanal. Strategisk utvalg av program og programlegging brukes aktivt for å ikke miste seer til andre tv-univers, strømmetjenester eller kanaler. Oppgaven drøfter og analyserer de forskjellige programleggingsteknikker og strategier som brukes i både lineær- og digital tv på bakgrunn av innsamlet data fra uke 40 i 2017. I analysen løftes nye tendenser og begrep i norsk programlegging frem. Slik kartlegges en oversikt over hvordan norsk programlegging og strategiarbeid har endret seg etter innføringen av internettbaserte tv-tjenester.  eng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectTveng
dc.subjectstrømmetjenestereng
dc.subjecttv-universeng
dc.subjectmulti-plattformeng
dc.subjectTV 2eng
dc.subjectNRKeng
dc.subjectnorsk tveng
dc.subjectDplayeng
dc.subjectTv3eng
dc.subjectportalereng
dc.subjectkryss-plattformeng
dc.subjectkryss-kanaleng
dc.subjectViaplayeng
dc.subjectViafreeeng
dc.subjectTVNorgeeng
dc.subjectNRK-TVeng
dc.subjectSumoeng
dc.subjectkanalfamilieneeng
dc.subjectlineær tveng
dc.subjectprogramflateanalyseeng
dc.subjectdigital tveng
dc.subjectstudioportalereng
dc.subjectprogramleggingeng
dc.titleDet nye TV-universet. En analyse av samspillet mellom lineær og digital tveng
dc.title.alternativeThe TV-universe - an analysis of the coordination of linear and digital tveng
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMasteroppgave i medievitenskapeng
dc.type.courseMEVI350eng
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus735116eng
dc.type.programMASV-MEVIeng
dc.date.updated2018-06-26T22:00:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
bora.peerreviewedNot peer reviewedeng
fs.gradepass
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record