Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIversen, Einar
dc.contributor.authorHannisdal, Bjarte
dc.date.accessioned2018-09-05T06:56:26Z
dc.date.available2018-09-05T06:56:26Z
dc.date.issued2018-01-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18383
dc.description.abstractArtikkelforfatterne har våren 2017 for første gang undervist emnet Geostatistikk (GEOV301) ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen. Emnet har, i likhet med resten av emneporteføljen ved universitetet, vært gjenstand for omfattende revisjon i 2016-17. I denne prosessen har pedagogiske begreper som «Scholarship of Teaching and Learning» (SoTL), samstemt undervisning («constructive alignment») og beregningsbasert læring («computational learning») vært viktige. Vi har gjort store endringer i GEOV301, i to omganger— i januar og i mai 2017. Det ble lagt mye større vekt på anvendelser med moderne datateknologi, og studentene tok i bruk programvaren RStudio/R på sine PCer. Vi var to likestilte lærere samtidig tilstede i undervisningssituasjonen og fikk med dette etablert en kontinuerlig fagfellevurdering av undervisningen gjennom semesteret. Endringene førte til mye merarbeid både for undervisere og studenter. Med bakgrunn i dette er emnet modifisert ytterligere og antall studiepoeng er økt fra 5 til 10. Vi ser at det er behov for bedre og mer effektiv kommunikasjon med studentenes veiledere. I tillegg til å hjelpe studentene vil dette kunne ha en positiv lagbyggingseffekt innenfor et institutt med en kompleks faglig sammensetting.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherProgram for universitetspedagogikk, Universitetet i Bergeneng
dc.relation.ispartofseriesUPED-skrift
dc.subjectUniversitetspedagogikkeng
dc.titlePå vei mot mer studentorientert undervisning og læring i geostatistikkeng
dc.typeWorking paper
dc.rights.holderCopyright the authors. All rights reservedeng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel