Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVøllestad, Live Løland
dc.date.accessioned2018-11-01T10:58:46Z
dc.date.available2018-11-01T10:58:46Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.date.submitted2018-06-26T22:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18689
dc.description.abstractThe aim of this project is to investigate what experiences the kindergarten teacher has with the use of the Startsamtale and how the Startsamtale can affect the collaboration between the kindergarten and the home. I work on the following issue: "Which meaning does the preschool teacher mean that the Startsamtale can have for the relationship and co-operation between kindergarten and parents?" My data collection was completed using a qualitative research interview with 6 kindergarten teachers in one of the municipalities that participated in the pilot project introducing the Startsamtale. The data is analyzed based on what Hatch (2002) called typological analysis where all discoveries are sorted in predetermined categories. Based on my analysis, I present the findings from my survey and further discuss the findings with relevant theory of the selected topics. My theoretical foundation is based on theory of relationships and relationship skills, as well as theory of parenting and early intervention. Through my theoretical background, I give the reader an insight into how the kindergarten teacher's communication skills are of crucial importance for the cooperation between the kindergarten and the home. I show through my discussion how the kindergarten teacher uses her competence in this collaboration in the Startsamtale. My findings show that the Startsamtale can serve as a tool for a more open dialogue between the kindergarten and the home. At the same time, my findings show major inequalities, both in how the Startsamtale is conducted and how the information from the Startsamtale is handled in the different kindergartens.en_US
dc.description.abstractMålet for dette prosjektet er å undersøke hvilke erfaringer barnehagelæreren har med bruk av Startsamtalen og hvordan Startsamtalen kan påvirke samarbeidet mellom barnehage og hjem. Jeg arbeider ut i fra følgende problemstilling: «hvilken betydning mener barnehagelæreren at Startsamtalen har for relasjonen og samarbeidet mellom barnehage og foresatte?» Min datainnsamling er gjennomført ved bruk av kvalitativt forskningsintervju med 6 barnehagelærere i en av kommunene som deltok i pilotprosjektet med innføring av Startsamtale. Datamaterialet er analysert basert på det Hatch (2002) kaller typologisk analyse hvor alle funn sorteres i forhåndsbestemte kategorier. På bakgrunn av min analyse presenterer jeg funnene fra min undersøkelse og diskuterer videre funnene opp mot relevant teori om de utvalgte temaene. Mitt teorigrunnlag er basert på teori om relasjoner og relasjonskompetanse, samt teori om foreldresamarbeid og tidlig innsats. Gjennom mitt teorigrunnlag gir jeg leseren et innblikk i hvordan barnehagelærerens relasjonskompetanse har avgjørende betydning for samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet. Jeg viser gjennom min diskusjon hvordan barnehagelæreren benytter sin kompetanse på dette samarbeidet når Startsamtalen gjennomføres. Mine funn viser at Startsamtalen kan fungere som et verktøy for en mer åpen dialog mellom barnehagen og hjemmet. Samtidig viser mine funn store ulikheter, både i hvordan Startsamtalen gjennomføres og hvordan informasjonen fra Startsamtalen behandles i de forskjellige barnehagene.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleSkjema for samtale. En kvalitativ undersøkelse av barnehagelærerens opplevelser med bruk av Startsamtaleeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-06-26T22:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk IKT
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED396
fs.unitcode17-42-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel