Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThoresen, Espen Hersdal
dc.date.accessioned2018-12-17T07:21:44Z
dc.date.available2018-12-17T07:21:44Z
dc.date.issued2018-06-22
dc.date.submitted2018-06-21T22:00:12Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18780
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker salgsplattformers insentiver til å investere i etterspørselsøkende innovasjon. Hypotesen er at plattformer kommer til å få økte insentiver til innovasjon under prisparitetsklausuler som følge av økt beskyttelse av investeringene sine. Oppgaven bygger videre på en modell som er laget av Boik og Corts (2016) for å avsløre plattformenes insentiver til å investere i innovasjon. Alle beregninger er gjort i regneprogrammet Maple 2017. Tidligere litteratur angående prisparitetsklausuler konkluderer som regel med har klausulene fører til høyere priser i likevekt. Det finner også denne oppgaven. I tillegg finner den at en kan forvente at prisparitetsklausuler vil føre til en økning i innovasjon hos plattformene som følge av høyere grad av beskyttelse av plattformens investeringer. Oppgaven er ment som et argument at priser ikke er det eneste argumentet i diskusjonen hvordan en skal regulere prisparitetsklausuler med tanke på konsumentvelferden. Innovasjon antas å ha en positiv innvirkning på konsumentvellferden og bør tas med i videre vurderinger ved behandling av prisparitetsklausuler.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titlePrisparitetsklausulers påvirkning av innovasjoneng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2018-06-21T22:00:12Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.subject.nus734103eng
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel