Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkoglund, Hendy
dc.date.accessioned2019-01-21T09:55:28Z
dc.date.available2019-01-21T09:55:28Z
dc.date.issued2018-12-11
dc.date.submitted2018-12-10T23:00:05Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18928
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærebøker i norsk for Vg1 studieforberedende utdanningsprogram oppfatter og løser endringer i læreplanen. Det sentrale formålet i KL06 er kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling, I tillegg skal elevene utvikle språkforståelse og mestring av begge målformer i samfunns- og yrkesliv. Disse nøkkelfaktorene kommer konkret fram i form av grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. I denne studien har jeg sett på disse faktorene med utgangspunkt i læreplanen for norsk og de endringer som fulgte i 2013, og valgt følgende problemstilling: «Hvordan er lærebøker tilrettelagt for å følge læreplanen, NOR1-05, sin strategi for lesing for å fremme dannelse, meningsdannelse og kritisk tenkning?» I denne analysen har jeg i tillegg til læreplanen benyttet fire lærebøker i norsk Vg1 som er tilgjengelige: Grip teksten, Panorama, Intertekst og Moment. Tre av bøkene kom ut i 2013 og en i 2014. Dette materialet har jeg brukt som grunnlag for en kritisk diskurs om læreplan og lærebøker. Endringer i strukturen for kompetansemålene og presisering av ordlyd og innhold i både grunnleggende ferdigheter og kompetansemål kan antas å være en utfordring for lærebøkene. Analysen avdekker at alle lærebøkene har en definisjon av hva en tekst er som oppfyller læreplanens definisjon. Hvordan bøkene er organisert med hensyn til kompetansemålene varierer. Dette har konsekvenser for hvordan læreboka i praksis forstår tekstbegrepet. Ulikhetene kommer fram i form av tekstutvalg og hvordan innlæring av fagstoff og refleksjon gjennomføres i form av oppgaver. For å oppnå målsettingen til læreplanen blir det de lærebøkene som har god balanse i samtidstekster og gode oppgaver rettet både mot ferdighet og refleksjon som lykkes best i å følge den vedtatte læreplanen. Målet mitt for denne oppgaven har ikke vært å finne et fasitsvar på problemstillingen min, men å finne svar på hvordan lærebokforfatterne leser og tolker læreplanen i forhold til hva de velger å legge vekt på i en lærebok. Dette fordi det ofte viser seg i praksis at det er forskjell mellom den vedtatte læreplanen og den iverksatte læreplanen. I tillegg ønsket jeg å utvikle et verktøy som kan benyttes når vi snart skal i gang med en ny læreplan med omfattende endringer. Verktøyet skal gi en pekepinn om hva som må undersøkes og vurderes i en ny læreplan med hensyn til hva en skal lete etter for å finne den beste læreboka.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectLæreplaner
dc.subjectLærebøker
dc.subjectVideregående opplæring
dc.titleFra læreplan til lærebokeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-12-10T23:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk
dc.description.localcodeVID-MAUNOR
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNORMAU650
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel