Blar i Master theses på tittel
Viser treff 133-152 av 213
-
Narrative as an antidote to a devastating colonial legacy
(Master thesis, 2019-06-21)I dette prosjektet bruker jeg ider fra litteraturteoretiker LeAnne Howe i kombinasjon med teorier fra Maria Yellow Horse Brave Heart og Lemyra M. DeBruyn, to kliniske psykologer, for å utforske hvordan fortellinger kan ... -
Narrative Identity in Jean Rhys’s Good Morning, Midnight and Voyage in the Dark: A Hermeneutical Interpretation.
(Master thesis, 2021-11-23)Denne oppgåva utforskar omgrepet narrativ identitet i Rhys sine to mellomkrigsromanar Good Morning, Midnight og Voyage in the Dark ved hjelp av Paul Ricœur sin teori om narrativ identitet i Oneself as Another (1994 [1992]). ... -
Negotiating Contested Identities: Palestinian American Identity in Poems by Lisa Suhair Majaj, Naomi Shihab Nye, and Susan Abulhawa
(Master thesis, 2019-06-21)Denne masteroppgaven tar for seg poetiske fremstillinger av sammensatte identiteter i verkene til tre Palestinsk Amerikanske samtidsdiktere som, direkte eller indirekte, har det komplekse forholdet mellom USA og Palestina ... -
Negotiating Family and Community in Anglo-American Christmas Discourses from 1843 to 2020
(Master thesis, 2021-06-02)Die vorliegende Masterarbeit mit dem Titel „Verständnis von Familie und Gemeinschaft in Weihnachtsdiskursen von 1843 bis 2020“ argumentiert, dass die Definitionen der Begriffe Familie und Gemeinschaft, so wie sie Charles ... -
Norwegian Attitudes to English Varieties: A sociolinguistic study of students and teachers in lower secondary school
(Master thesis, 2019-06-08)Denne masteroppgaven er en språkholdningsstudie som ser på nordmenns holdninger til engelske uttalevarianter, og undersøker om disse holdningene samsvarer med klassiske stereotypier dokumentert i tidligere studier. I tillegg ... -
Norwegian attitudes towards non-native accents of English
(Master thesis, 2020-09-30)Denne masteroppgaven omhandler lærere og elever i den norske videregående skole sine holdninger til ulike uttalevarianter av Engelsk og sammenligner resultatene med tidligere studier med tilsvarende fokus. Fokuset i oppgaven ... -
Norwegian EFL students’ perceived L2 influence from interaction with video game related websites or platforms
(Master thesis, 2019-12-12)Denne studien undersøker norske elevers oppfattede engelskpåvirkning fra interaksjon med videospillrelaterte nettsider eller plattformer ved å se på hvordan elever i den videregående skole engasjerer seg på videospillrelaterte ... -
Norwegian EFL Teachers´ Beliefs about In-depth Learning
(Master thesis, 2020-09-19)Denne studien nyttar ein kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ tilnærming i undersøkinga av norske engelsklærarar sine oppfatningar av djupnelæring i engelskfaget. Studien er gjort i tråd med fagfornyinga, og ser på om ... -
Norwegian EFL Teachers’ Perceptions about the Role of Literature in Vocational Studies
(Master thesis, 2021-11-23) -
On raising multilingual children: a study on parental language strategies and childhood multilingualism in Norway
(Master thesis, 2024-05-15)Denne oppgaven omfatter flerspråklighet hos barn og undersøker hvilke språkstrategier foreldre i flerspråklige familier i Norge anvender for å lære sine barn flere språk, i hovedsak Engelsk og Norsk. Hensikten med studien ... -
"Only I shall taste your body's joys:" The Erotic Function of Female Corporeality in The Flame and the Flower and Fifty Shades of Grey
(Master thesis, 2021-06-02)Denne oppgaven tar for seg hvordan de kroppslige kvalitetene til heltinnene i The Flame and the Flower (1972) av Kathleen E. Woodiwiss og Fifty Shades of Grey (2011) av E.L James blir representert og tillagt en erotisk ... -
Oral participation in the EFL classroom: A study of variables that might affect students’ oral participation in the Norwegian upper-secondary EFL classroom
(Master thesis, 2020-03-07)Engelsk er i dag rekna som eit globalt språk som brukast i store delar av verda. Difor er det naturleg at det er fokus på kommunikasjon i engelskfaget i skulen (Utdanningsdirektoratet 2013). I denne oppgåva ser eg på munnleg ... -
Pandemic Didactics - CLT in the virtual classroom
(Master thesis, 2023-05-29)Læreplanen for engelskfaget i den norske skolen legger vekt på at elevene skal tilegne seg muntlige ferdigheter, noe som innebærer å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. De siste tiårene har også læreplanen i ... -
¡Patria libre para vivir! Historia de las narrativas revolucionarias en la insurrección cívica nicaragüense del 2018
(Master thesis, 2020-07-02)Esta tesis de maestría es un estudio del movimiento de oposición actual en Nicaragua que comenzó con protestas pacíficas masivas contra las reformas de seguridad social anunciadas por el presidente Daniel Ortega en abril ... -
Personalization of Aggression in 9/11 Literature
(Master thesis, 2021-06-02) -
Playful Parody and Philosophical Counter-Narrative: Douglas Adams’ Science Fiction Comedy
(Master thesis, 2020-06-12)Denne masteroppgåva tar føre seg den parodiske science fiction-trilogien, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy av Douglas Adams, som diverre vert diskutert svært lite i akademia. Oppgåva ser på korleis forfattaren nyttar ... -
¿Por qué usamos los anglicismos? Un estudio de las actitudes lingüísticas hacia la lengua inglesa y de su influencia en el uso de los anglicismos en vida diaria en Alicante, España.
(Master thesis, 2019-06-26)Es un hecho que las lenguas vivas cambian con el tiempo y con la evolución. Con la lengua inglesa muy presente en nuestra vida diaria, su influencia sobre otras lenguas es inevitable. El presente estudio hace una investigación ... -
Promoting critical intercultural awareness in an upper secondary EFL classroom: A case study using the film Gran Torino.
(Master thesis, 2022-05-20) -
Promoting Strategic Readers in a Digital Age: Teachers' reported beliefs on the digitized L2 textbook's potential for promoting reading strategies in the EFL classroom
(Master thesis, 2022-05-20)Å lære å lære er en sentral del av engelskfaget ifølge Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Dette innebærer at elevene utvikler strategier for å tilegne seg og anvende kunnskap. I det 21. århundre har måten elever lærer og tilegnet ... -
Propagandalyrik im Dritten Reich: Horst Wessel, Baldur von Schirach und Heinrich Anacker
(Master thesis, 2021-06-02)I denne oppgaven har jeg sett på dikt og diktsamlinger fra tre diktere tilknyttet den tyske nasjonalsosialismen mellom 1929 og 1943. Formålet er å undersøke hva som gjør diktene deres til propaganda, hvorvidt tonen og ...